loading...
pOfaK
hosein heidari بازدید : 56 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
آرد سفید: 3 نیم لیوان
روغن مایع : 1 استکان
زرده ی تخم مرغ : 2 عدد
شیر: 1 استکان
بیکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری
نمک: به میزان لازم
شکر: یک قاشق مربا خوری
طرز تهیه :
2 عدد زرده را در ظرفی ریخته و با یک قاشق چایخوری شکر و مقداری نمک مخلوط کنید، سپس شیر را اضافه کرده و همچنان به هم بزنید ، روغن را به این مواد اضافه کرده ، سپس آردها را که قبلا بیکینگ پودر در آنها ریخته و مخلوط کرده اید را کم کم به ظرف حاوی مواد بیفزایید و خوب مخلوط کرده و ورز دهید.خمیر آماده شده را به مدت نیم الی سه ربع ساعت در ظرف در داری درون یخچال بگذارید و پس از این مدت آن را درون ظرف نچسبی که قبلا با روغن مایع کاملا چرب شده است پهن کرده و مواد پیتزای خود را روی آن بریزید که برای خوش طعم شدن پیتزای خود می توانید به مواد پیتزایتان علاوه بر آویشن، ازسبزیجات معطر دیگری مثل آلاله، مرزنگو، نعنا، مرزه و پونه استفاده کرده و طعم پیتزای خود را متفاوت کنید .

hosein heidari بازدید : 30 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
مواد لازم برای 4 تا 6 نفر:
گندم 400 گرم
برنج 100 گرم
گوشت سردست یا گردن 500 گرم
سینه مرغ 250 گرم
شیر 1 لیتر
خامه 200 گرم
نمک، دارچین، شکر به میزان لازم
طرز تهیه:
گندم و برنج را که از 12 ساعت قبل خیس نموده‏ اید با 2 لیتر آب روی حرارت ملایم قرار داده تا کاملا پخته شود و بعد با گوشت کوب برقی یا مخلوط کن نیمی از آن را له کنید.
گوشت را با یک عدد پیاز و مقدار کمی فلفل و1 لیتر آب روی حرارت قرار دهید تا پخته شود.
در پایان ساعت اول مرغ را نیز اضافه کنید تا گوشت و مرغ کاملا پخته شود و آب آن که کشیده شد آن را ریش نموده و داخل گندم ریخته و هم بزنید تا آب گندم و گوشت کشیده شود.
کم ‏کم شیر را اضافه نمایید تا زمانی که حلیم، کِش دار و نرم شود.
نمک آن را اندازه نموده، خامه را اضافه کنید و شعله را خاموش نمایید.
روی حلیم را با شکر و دارچین تزیین نمایید.
نکات:
* در بعضی شهرها مثل مشهد روی حلیم را با قیمه تزیین می ‏کنند، که در این صورت شکر حذف می‏ شود.
* در تهران حلیم با گوشت بوقلمون مرسوم می ‏باشد.
* اگر حلیم را صاف می ‏خواهید بهتر است به جای گندم پوست کنده از بلغور گندم استفاده کنید.
* اگر بخواهید حلیم شما دانه ‏دار باشد آن را داخل چرخ نریزید.
* برای گرفتن سبوس گندم، پیش از آن که گندم را با گوشت ترکیب نمایید آن را از صافی رد کنید.
* برای گرفتن بوی زهم گوشت می ‏توانید گوشت را با مقداری نخود بپزید و در پایان نخود را جدا نمایید(می ‏توان نخود را نیز با مواد کوبید.)
انرژی کل: 4000 کیلو کالری

hosein heidari بازدید : 44 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
نشانه های آخر زمان

اخبار درباره آخر زمان بسیار است. مجموعه ای عظیم در کتب روایی از جمله بحارالانوار گرد آمده است. این افزون بر اخباری است که در قرآن آمده است. در این روایات و اخبار تغییرات شگرفی بیان می شود که در اخلاق و رفتار اجتماعی مردمان و نیز اعتقادات و باورهای آنان پدید می آید و تحت همین تغییرات بینشی و نگرشی رفتارها و کردارهای آن سامان می یابد.


hosein heidari بازدید : 44 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
آیا میدانید: نوجوانها در آمریکا، هر هفته ۳۱ ساعت آنلاین هستند.
آیا میدانید: یک کاربر در کره جنوبی میتواند در مدت ۱۰ ثانیه یک فیلم ۱ ساعته دانلود بکند !
آیا میدانید: ۴۷ درصد از کاربران اینترنت از مرورگر اینترنت اکسپرورر استفاده میکنند
آیا میدانید: ۳۱ درصد از کاربران اینترنت از مرورگر فایر فاکس استفاده میکنند
آیا میدانید: ۵۹ درصد آمریکایها به طور همزمان در هنگام دیدن تلویزیون از اینترنت هم استفاده میکنند .
آیا میدانید: هر ثانیه بیش از ۲۸ هزار نفر کاربر اینترنت، مشغول مشاهده محتوای نامناسب ویدئویی هستند.
آیا میدانید: ایران در سال ۱۳۷۲ به شبکه اینترنت پیوست .
آیا میدانید: در اینترنت ۵ میلیون ترابایت، اطلاعات وجود دارد .
آیا میدانید: حدود ۲۶۰ میلیون سایت در کل اینترنت وجود دارد .
آیا میدانید: حدود ۱۵۲ میلیون وبلاگ در کل اینترنت وجود دارد .
آیا میدانید: ۱.۹۷ میلیارد نفر تعداد کل کاربران اینترنت است.
آیا میدانید: توییتر ۱۷۵ میلیون کاربر دارد.
آیا میدانید: فیسبوک بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر فعال دارد.
آیا میدانید: هر دقیقه، از شش میلیون صفحه فیسبوک بازدید میشود
آیا میدانید: هر ماه، کاربران اینترنت ۱۲٫۲ میلیارد ویدئو تماشا میکنند.
آیا میدانید: هر روز ۵۰ میلیون توییت انحام میشود.
آیا میدانید: ۲۶٫۶ درصد از جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی دارند.
آیا میدانید: هر روز ، میانگین ۲۴۷ میلیارد ایمیل فرستاده میشود
آیا میدانید: سرعت اینترنت ایران در بین ۱۶۸ کشور رتبه ۱۶۷ دارد !
آیا میدانید: تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ایران ۷۰۰۰۰۰ نفر است .
آیا میدانید:۸۱ درصد ایمیل های ارسالی ، اسپم (هرز نامه) است .

hosein heidari بازدید : 64 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
ادامه مطالب نابودی دنیا در2012

بحران خورشیدی:
این بحران یکی از معدود سناریوهایی است که با انتهای تقویم مایانها در ارتباط است و می تواند پایه علمی داشته باشد. در این سناریو که احتمال وقوع آن ۰٫۳ از ۱۰ برآورد شده است، تابشهای شدید خورشیدی و یا انفجارهای گازی در دسامبر ۲۰۱۲ می تواند زمین را در خود غرق کرده و نوع بشر را به همراه اکو سیستم زمین نابود سازد. تا کنون شواهدی مبنی بر وقوع چنین پدیده ای در سال 2012 ارائه نشده اما ارتباطاتی میان دوره های ۱۱ ساله خورشیدی و چرخه زمانی تقویم مایانها یافته شده است. با این حال با وجود اینکه شعله های خورشیدی می تواند برای برخی از تجهیزات، ماهواره ها و فضانوردان مشکلاتی را ایجاد کند اما از قدرتی که بتواند زمین را حداقل تا سال ۲۰۱۲ ویران سازد برخوردار نخواهد بود. تنها خطر جدی که از سوی خورشید زمین را تهدید می کند، اتمام انرژی خورشید و بلعیده شدن زمین توسط این ستاره عظیم است که آن نیز تا پنج بیلیون سال آینده ممکن خواهد بود

تغییر قطبهای مغناطیسی:
بسیاری معتقدند قطبهای مغناطیسی زمین در سالهایی نه چندان دور تغییر خواهند کرد و بر الگوی چرخش مداری زمین تاثیر گذاشته و فاجعه ای بزرگ را به وجود خواهد آورد. این افراد مدارکی از تغییر قطبی زمین در گذشته ارائه کرده و معتقدند این تغییرات را می توان با مطالعه نقاط خورشیدی و تئوری میدانهای مغناطیسی مشاهده کرد. در عین حال برخی معتقدند مایانها و مصریان باستان نیز از وقوع چنین پدیده ای در آینده آگاه بوده اند اما این راز امروزه توسط دولتها مخفی باقی مانده است. محققان دانشگاه پرینستون و تولوس در فرانسه با بررسی مدارک مختلف دریافته اند که سیاره زمین در حدود ۸۰۰ میلیون سال پیش دورانی را برای متعادل سازی قطبهای خود پشت سر گذاشته است. تغییر زاویه ۵۰ درجه ای در قطب شمال طی ۲۰ میلیون سال از جمله شواهدی است که محققان به آن دست یافته اند و بر همین اساس معتقدند امکان وقوع چنین پدیده ای وجود دارد اما طی یک میلیون سال آینده و درصد احتمال وقوع آن یک از ۱۰ خواهد بود

ابرآتشفشان:
انفجار ابر آتشفشانی یکی از عظیم ترین انفجارهایی خواهد بود که در تاریخ بشر دیده شده و در اثر افزایش میزان ماگما در هسته زمین و عدم وجود راه فرار از این منطقه از زمین به وجود خواهد آمد. نتیجه چنین انفجاری پراکنده شدن میزان زیادی از گازهای سمی در اتمسفر زمین و پوشانده شدن قسمتهای زیادی از خشکی ها توسط ماگماها خواهد بود. تصاویری که توسط ماهواره ها طی سالهای گذشته به ثبت رسیده است نشانه هایی از تغییر را در سنگهای مذاب زیر زمینی نمایش می دهد که می تواند درصد احتمال این انفجار را یک از ۱۰ ساخته و مدارک علمی را برای اثبات این نظریه ارائه دهد

نقطه اوج نفتی:
کاهش ذخایر نفتی جهانی قطعا واقعیتی است که می تواند به فروپاشی سرمایه گذاری و اقتصاد جهانی منجر شود. اما نظریه نقطه اوج نفتی درباره موضوع افزایش تقاضا در برابر میزان تولید بحث می کند بر اساس این نظریه زمانی فرا خواهد رسید که تقاضای این منبع انرژی از میزان تولید آن پیشی خواهد گرفت. به گزارش مهر، برخی معتقدند این پدیده در حال حاضر آغاز شده است اما برخی دیگر آغاز آن را سال ۲۰۱۲ اعلام کرده اند. با این همه و با وجود تلاش برای تولید منابع جایگزین انرژی احتمال وقوع این پدیده ۴ از ۱۰ محاسبه شده است

نابودی نسل زنبورها:
۳۶ درصد از کندوهای زنبور در ایالات متحده در زمستان ۲۰۰۸ به دلیل اختلالی به نام اختلال نابودی کلونی زنبورها از بین رفتند. این اختلال که طی آن تمامی زنبورهای کارگر یک کندو به صورت ناگهانی می میرند و تنها زنبور ملکه به جا می ماند در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، بلژیک، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا رواج یافته است. تا کنون دلایلی مانند آفتها، تغییرات شدید جوی و امواج تلفن همراه عوامل بروز این اختلال اعلام شده اند اما تاثیر هیچ یک از آنها تا کنون به اثبات نرسیده است و از آنجایی که تا کنون درمانی موثر نیز برای کنترل این اپیدمی ارائه نشده است، پیش بینی می شود نظریه انقراض زنبورها به زودی به واقعیتی تلخ تبدیل شود.
با توجه به این حقیقت که پرورش بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله سویا، پنبه، دانه های روغنی مانند بادام، انگور، سیب و گلهای آفتابگردان نیازمند حضور زنبورها بوده و فعالیتهای این حشرات کوچک بر روی تولید ۳۰ درصد از غذای جهان تاثیری مستقیم به جا می گذارد، بالاترین احتمال نابودی حیات در اثر پدیده ای طبیعی به این نظریه ارائه شده و ۷ از ۱۰ تخمین زده شده است

hosein heidari بازدید : 60 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

تهران در آخرالزمان
 تاریخچۀ ری

«ری» شهری است با پیشینه ای چند هزار ساله که زمانی از بزرگترین و آبادترین شهرهای جهان به شمار می رفت. این شهر که روزگاری در مسیر جادّۀ ابریشم که غرب دنیای آن زمان را به شرق وصل می‌کرده است، قرار داشت و بازرگانانی از گوشه و کنار جهان در آنجا رفت و آمد داشتند، به گفتۀ اصمعی، «عروس دنیا و مرکز تجارت مردم» بود(1). ری باستان که در تقاطع محورهای خراسان، تبرستان، قزوین، گیلان، قم و ساوه واقع شده بود، به سبب مرکزیّت مهمّ سیاسی، بازرگانی، اداری و مذهبی از قدیم مورد توجّه بوده و مدّعیان حکومت و جویندگان قدرت، همواره این مرکز راهبردی را مورد تهاجم قرار می‌داده‌اند.

این شهر در طول تاریخ با حوادث دهشتباری، مانند زلزله، اختلافات داخلی و هجوم بیگانگان که هر کدام خرابی و کشتار را در پی داشت، رو به رو بود. ری از قرن سوم هجری قمری به بعد، با وقوع چند زلزلۀ شدید، کم کم رو به ویرانی نهاد. در نیمۀ اوّل قرن پنجم هجری سلطان محمود غزنوی به این شهر حمله کرد(2) و در نیمۀ اوّل قرن هفتم هجری مغولها بر آن تاختند(3). هنوز آثار زلزله های پیشین و حملۀ ددمنشانۀ مغولان از بین نرفته بود که در نیمۀ دوم قرن هشتم هجری، ری دچار زلزله ای ویرانگر شد و یورش سپاهیان تیمور لنگ آسیبهای زیادی بر این شهر وارد ساخت و آن را به ویرانه ای تبدیل کرد. همۀ اینها اسباب خرابیهای گستردۀ ری را فراهم ساخت، به گونه ای که از آن پس، ری دیگر روی آبادانی به خود ندید و از ری قدیم تنها بخشی از آن که اکنون به «شهر ری» معروف می باشد، بر جای مانده است و ویرانه های ری قدیم هنوز نزدیک شهر کنونی ری باقی است.

بر اساس گزارشهای تاریخی، حمله به ری که با خود خرابیهای زیاد و کشتارهای گسترده را همراه داشت، بیشتر در زمانی انجام می گرفت که مردم این شهر، دچار کشمکشهای مذهبی یا رقابتهای سیاسی بر سر کسب قدرت و ریاست بودند، و در نتیجه، فرصتِ پیشگیری از هجوم دشمن یا مقاومت در برابر آن را نمی یافتند.

مردم شهر ری با ورود سپاهیان مسلمان به ایران به دین اسلام و مذهب تسنّن گرویدند و در نیمۀ نخست سدۀ دوم هجری به مذهب شیعه روی آوردند. بنا بر نوشتۀ یاقوت حَمَوی (626- 574 هـ.ق)، در قرن ششم و هفتم هجری قمری، نیمی از مردم ری و تمام ساکنان روستاهای اطراف، شیعه و از نیم دیگر نیز بیشترشان سنّیِ حنفی و کمتر آنان شافعی بودند و میان پیروان این سه مذهب اختلافات فراوانی وجود داشت(4).

در کتابی فارسی که حدود سالهای 62-556 هـ.ق به نگارش در آمده است، می خوانیم:

و بری با آنکِ نعمت بسیا ر بود گران باشد

و اهل  وی مخالفت یکدیگر کنند از بهر دین(5).

پس از بروز ویرانیهای گسترده و پیاپی در ری، این شهر مرکزیّت خود را از دست داد و دیر زمانی نپایید تا آنکه «تِهران» که در گذشته، یکی از روستاهای ری بود(6) و در شمال شهر ری و جنوب کوهپایه‌های البرز قرار داشت، کم کم رونق گرفت و در قرن نهـم هجری قمری به آبادی بزرگی تبدیل گردید. شاه تهماسب اوّل صفوی، در سال 961 هـ.ق، فرمان داد دور تهران بارویی بکشند که 4 دروازه و 114 برج داشت و از آن پس، تهران صورت شهر پـیدا کرد. رشد تهران، به دلیل استقرار پایتخت سلسلۀ صفویّه در قزوین و سپس در اسفهان، مدتّی متوقّف شد تا اینکه آغا محمّدخان قاجار، در نخستین سالهای قرن سیزدهم هجری قـمری، آن را به پایتختی برگزید و در داخل ارگ آن که از آثار دوران زندیّه بود، کاخهای سلطنتی ایجاد کرد و شهر رو به آبادانی و گسترش نهاد و در مدّت زمانی حدود دویست سال، به شکل کنونی در آمد و همچنان جایگاه خود را به عنوان پایتخت حاکمان ایران حفظ کرده است. در زمان ما تهران از شهرهای بزرگ و پُرجمعیت جهان به شمار می رود و چنان گسترشی یافته است که از آن با نام «تهران بزرگ» یاد می شود و «شهر ری» که در جنوب شرقی تهران کنونی قرار گرفته است، بخشی از آن به شمار می آید(7). بنا بر این، می توان گفت، واژۀ «تهران» در عصر حاضر، برابر با واژۀ «ری» (شامل شهر و روستاهایش) در قدیم می باشد. شهر تهران اکنون مهمترین منطقۀ ایران است و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش مهمّی را در میان دیگر مناطق کشور ایفا می کند.(8)
hosein heidari بازدید : 51 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
ویژگیهای دولت سامانی
دوران امارت سامانیان که حدود110سال (از سال279ه‍.ق تأسیس حکومت سامانی به دست امیراسماعیل سامانی در بخارا تا سال 389ه‍.ق سال فروپاشی سامانیان توسط ترکان)بر ناحیه ماوراءالنهر و خراسان بزرگ فرمانروایی کردند یکی از برجسته ترین دوره های تاریخ ایران و سرزمین های شرقی جهان اسلام است وبه گواهی مورخان از کم نظیرترین دوران تمدن اسلامی به شمار می رود یکی به دلیل دستاوردهای عظیم علمی و دیگری به علت آثار فراوان اداری و اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت می باشد.
این دودمان به سامان که قریه ای درنزدیکی سمرقنداست منسوب است همچنین نسبت سامانیان به نیای بزرگ آنان سامان خداة میرسد یعنی بزرگ وصاحب قریه سامان.   
سامان جدّ سامانیان به دست اسد بن عبدالله القسری والی خراسان اسلام آورده و بواسطه ی آن نام فرزند خود را اسد نام نهاده و بعد والی خلیفه مأمون چهار پسر اسد را به نشانه ی حمایتی که از مأمون در برابر شورش رافع بن لیث کرده بودند پاداش داد و در سال 204 ه‍.ق هریک به حکومت شهری گماشته شدند.
احمد بن اسد آخرین پسر اسد که زنده مانده بود،قدرت و حکومت برادران را نیز بر قلمرو خود افزود و عملاً برای نخستین بار در تاریخ منطقه ماوراءالنهر حکومتی واحد تحت امارت یک امیر ایجاد کرد. مسکوکات بدست آمده از این دوران گواه روشنی بر این واقعیت است که قدرت اقتصادی سامانیان در این روزگار بسیار افزایش یافته است.1
احمد ازسوی امرای طاهری وخلفای عباسی نیز به دلیل اقدامات مثبت وسازنده ای که انجام داده بود مشمول لطف و عنلیت قرار می گرفت. او دارای 7فرزند ذکور بوده است. درگذشت احمد درسال250ه‍.ق بوده است.2
جانشین احمد پس از وی پسرشنصر اول و نیز بصورت رسمی اسماعیل اول سامانی بنیانگذاران واقعی دولت سامانیان بوده اند.

       
hosein heidari بازدید : 57 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
آیا میدانستی که زرافه تار صوتی ندارد و لال است و نمیتواند هیچ صدایی از خود در آورد.

آیا میدانستی که موشهای صحرایی چنان سریع تكثیر پیدا میكنند ،كه در عرض هجده ماه دو موش صحرایی قادرند یك میلیون فرزند داشته باشند.


hosein heidari بازدید : 68 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
اگر این شانس را داشته باشید که وارد آرامگاه کورش شده باشید، به احتمال زیاد اولین چیزی که باعث تعجبتان میشد سقف بسیار کوتاه محفظه داخلی آرامگاه نسبت به ارتفاع بلند بیرونی آن است.
شاید جالب باشد بدانید که آرامگاه واقعی کورش و همسرش (کاسان دان - ملکه وقت) نه در محفظه داخلی، بلکه به صورت مخفی در بالای سقف جاسازی شده بوده است! این محفظه در سال 1338 هنگام کندن درخت انجیر وحشی که بر سقف روییده بود به وسیله باستان شناسان کشف شد و مشخص شد که پیشتر مورد دستبرد قرار گرفته و تخلیه شده است!
کوروش نخستین پادشاه و بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی بود. کوروش به مدت سی سال، از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران سلطنت کرد.
مرگ کورش در سال سی‌ام سلطنت او در حدود سال ۵۲۹ پیش از میلاد اتفاق افتاده‌است. روایات مختلفی دربارهٔ مرگ کوروش وجود دارد.
هرودوت می‌نویسد، راجع به در گذشت کوروش روایات مختلف است اما من شرحی را که بیشتر در نظرم معتبر می‌نماید نقل می‌کنم. کوروش در آخرین نبرد خود به قصد سرکوب قوم ماساگت (ماساژت) قومی از سکاها که با حمله به نواحی مرزی ایران به قتل و غارت می‌پرداختند، به سمت شمال شرقی کشور حرکت کرد، میان مرز ایران و سرزمین سکاها رودخانه‌ای بود که لشگریان کوروش باید از آن عبور می‌کردند.
هنگامی که کوروش به این رودخانه رسید، تهم‌رییش (تومیریس) ملکهٔ سکاها به او پیغام داد که برای جنگ دو راه پیش رو دارد یا از رودخانه عبور کند و در سرزمین سکاها به نبرد بپردازند و یا اجازه دهند که لشگریان سکا از رود عبور کرده و در خاک ایران به جنگ بپردازند. کوروش این دو پیشنهاد را با سرداران خود در میان گذاشت. بیشتر سرداران ایرانی، جنگ در خاک ایران را برگزیدند، اما کرزوس امپراتور سابق لیدیه و دایی مادر کوروش که تا پایان عمر، به عنوان یک مشاور به کوروش وفادار ماند، جنگ در سرزمین سکاها را پیشنهاد کرد.
کوروش نظر کرزوس را پذیرفت و از رودخانه عبور کرد. نخست عده‌ای از جنگاوران ماساگت‌ها به رهبری سپارگاپیس فرزند ملکه، به دسته‌ای از سربازان لشکر کوروش که از بقیه جدا افتاده‌بودند، حمله کرده و همه را به خاک هلاکت انداختند. بعد از آن پیروزی آنها بر سفرهٔ طعام بازمانده از لشکر کوروش نشسته و با اشتیاق فراوان انقدر خوردند و نوشیدند که مست و بیهوش شدند.


hosein heidari بازدید : 58 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
از آیات قرآن كریم استفاده می‌شود كه توسعه و تنگی روزی به دست خداست‌; چنان كه می‌فرماید: "إن‌ّ ربّك یَبسط الرّزق‌َ لِمَن یَشأ و یَقدر إنّه كان بِعبادِه خبیراً بصیراً" (اسرأ،30); بنابراین هر چند اراده و كوشش انسان در زیاد شدن رزق و روزی مؤثر است‌; "لیس‌َ للانسـَن‌َ الاّ ما سَعی‌َ" (نجم‌، 39) ولی اینها "جزءالعلة‌" و یا از آن هم كمتر به حساب می‌آیند; زیرا اراده و عمل انسان در به دست آمدن رزق و روزی یكی از صدها شرایط است كه تمامی اسباب و شرایط به او منتهی می‌شود، و اوست كه بر اساس علم و حكمتش روزی را بین بندگان تقسیم می‌كند; چنانكه می‌فرماید: "أهم یقسمون رحمت ربّك نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوَة الدّنیا; (زخرف‌، 32) آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم می‌كنند؟! ما معیشت آنها را در حیات زندگی در میانشان تقسیم كردیم‌."

hosein heidari بازدید : 71 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)


1- می دانستی که خواب کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد


2- کوسه داردی 3500 دندان می باشد که از هیچ یک از انها استفاده نمی کند


3- بدن انسان برای حفظ تعادل خود در حال ایستادن از سیصد عضله استفاده می کند


4- یک موش کور قادر به حفر تونلی به طول 9 کیلومتر تنها در یک شب می باشد


5- سرعت سریعترین حلزون 2,3 میلیمتر در ثانیه می باشد یعنی یک کیلومتر در پنج شبانه روز


6- بزرگترین مروارید دنیا 6و4 کیلوگرم وزن دارد این مروارید حدود هفتاد و یک سال پیش در فیلیپین از داخل یک صدف بسیار بزرگ در آورده شد. متاسفانه این مروارید گرد نیست


7- هزارپا ده هزار نژاد متفاوت دارد و جالبتر اینکه هیچ کدام هزار پا ندارند و بیشتر پا را یک نوع نژادی دارد که در کالیفرنیا یافت می شود تعداد پاهای آن به هفتصد و پنجاه تا می رسد


8- تقریبا نیمی از کل نشریات جهان در دو کشور آمریکا و کانادامنتشر می گردند.


9- تعداد سلول های گیرنده بویایی در سگهای معمولی یک میلیارد و در سگهای شکاری چهار میلیارد عدد می باشد


10- نوشابه های زرد رنگ زیان بارتر از نوشابه های سیاه رنگ هستند


11- در عرض بیست سال گذشته حوادث صبیعی چون زلزله و سیل یک میلیون و دویست هزار نفر را به کام خود کشیده و بد نیست این را هم بدانید که نود و نه درصد قربانیان در کشور های فقیر بوده اند


12- شش چپ اندکی از شش راست کوچکتر می باشد تا فضای کافی برای قرار گیری قلب فراهم آید


13- هر چشم مگس دارای 10 هزار عدسی می باشد


14- مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر می باشد


15- جمعیت میمون های هند بالغ بر پنجاه میلیون می باشد


16- یک نوع وزغ وجود دارد که در بدن خود سم کافی برای کشتن دو هزار و دویست انسان در اختیار دارد


17- مهندسین در نظر دارند تونل زیر آبی بین لندن و نیویورک احداث کنند که مسافرت بین این دو شهر در کمتر از یک ساعت انجام بگیرد


18- 225 میلیون سال طول می کشد که کهکشان راه شیری یکبار دور خود بچرخد


19- به زودی کنترل هایی به بازار ارائه خواهد شد که کوکی هستند و بدون باتری کار می کنند با یک بار کوک کردن این نوع کنترل ها تا هفت روز بدون هیچ مشکلی کار می کنند


20- در هر ثانیه خورشید پانصد و چهل میلیون تن هیدروژن را به چهار صد و نود و پنج میلیون تن هلیم تبدیل می کند


21- پنجاه درصد از زنان سیگاری که به خاطر مضرات سیگار جان خود را از دست می دهند بر اثر حمله قلبی می باشد یعنی اینکه سیگار کشیدن فقط باعث سرطان نیست بلکه حمله قلبی ناشی از ان می باشد


22- برای تولید هر 1000 کیلوگرم کاغذ بازیافتی فقط حدود هزار و پانصد کیلو گرم کاغذ کهنه مورد نیاز است که با این شیوه نزدیک به 90 درصد در مصرف آب بیش از 50 درصد انرژی و 75 درصد آلودگی هوا کاهش می یابد


23- مساحت خلیج فارس تقریبا برابر با مساحت کرمان است خلیج فارس هشت هزار کیلومتر مربع بیشتر نیست.


24- اگر تار عنکبوت به کلفتی مغز یک مداد به هم تنیده شود می تواند سنگینی یک هواپیمای بزرگ بوینگ را تحمل کند

hosein heidari بازدید : 73 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

آیا می دانید؟؟ -
آیا میدانید: در کنیا یک سوم درآمد هر خانواده صرف رشوه دادن می شود.

آیا میدانید: رقم معاملات غیرقانونی مواد مخدر در جهان به ۴۰۰ میلیارد دلار می رسد.

آیا میدانید: یک سوم آمریکایی ها سفر موجودات فضایی به زمین را باور می کنند.

آیا میدانید: در بیش از ۱۵۰ کشور جهان اعمال شکنجه صورت می گیرد.

آیا میدانید: هر روز یک هفتم جمعیت جهان یعنی ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه می مانند.

آیا میدانید: احتمال زندانی شدن مردان سیاه پوست آمریکایی ۳۳ درصد می باشد.

آیا میدانید: یک سوم جهان در شرایط جنگی به سر می برد.

آیا میدانید: احتمال دارد ذخایر نفتی جهان در سال ۲۰۴۰ به پایان برسد.


آیا میدانید: ۸۲درصد سیگاری های جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

آیا میدانید: ۷۰درصد مردم جهان غیر از زبان رایج در کشورشان هیچ زبان دیگری را نشنیده اند

آیا میدانید: بدهی آمریکا به سازمان ملل متحد از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.

آیا میدانید: یک چهارم درگیری های مسلحانه برای دست یابی به منابع طبیعی صورت می گیرد.

آیا میدانید: در قاره آفریقا ۳۰ میلیون نفر به ایدز مبتلا شده اند.

آیا میدانید: هر سال ده زبان به جمع زبان های مرده دنیا می پیوندد.

آیا میدانید: در آمریکا هر هفته به طور متوسط ۸۸ دانش آموز به شکل مسلح وارد کلاس درس میشوند.

آیا میدانید: در جهان حداقل ۳۰۰ هزار نفر زندانی عقیدتی وجود دارد.

آیا میدانید: تعداد افرادی که در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، بیشتر از تعداد کسانی است که ضمن درگیری ها کشته می شوند.

آیا میدانید: در نبردهای مسلحانه سراسر جهان ۳۰۰ هزار سرباز کودک در حال جنگیدن هستند

آیا میدانید: در دنیا ۲۷ میلیون برده وجود دارد.

آیا میدانید: هر انگلیسی روزانه به طور متوسط ۳۰۰ بار در محوطه تحت پوشش دوربین های مدار بسته قرار می گیرد.

آیا میدانید: ۱۲۰ هزار زن و دختر جوان هر سال به خریدارانی در اروپای غربی فروخته می شوند.

آیا میدانید: هر عدد میوه کیوی که بوسیله هواپیما از زلاند نو به انگلستان حمل می شود، پنج برابر وزن خود گاز گلخانه ای به جو زمین اضافه می کند.

آیا میدانید: تعداد کسانی که طاق های طلایی «مک دونالد» را می شناسند، بیشتر از افرادی است که با تاج خار مسیحیت آشنایی دارند.

آیا میدانید: امریکایی ها در هر ساعت ۵/۲ میلیون عدد بطری پلاستیکی را به جمع زباله ها اضافه می کنند. یعنی در عرض سه هفته می توان با روی هم گذاشتن این بطری ها با خطی پلاستیکی کره زمین را به کره ماه متصل کرد.



hosein heidari بازدید : 55 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
عمرا اگه میدونستی!!!! حتما بخون
سوسكها سریعترین جانوران 6 پا میباشند. با سرعت یك متر در ثانیه.
كرگدنها قادرند سریعتر از انسانها بدوند.
هیچ پنگوئنی در قطب شمال وجود ندارد.
مادر و همسر گراهام بل مخترع تلفن هر دو ناشنوا بوده اند.
كانادا یك واژه هندی به معنی ?روستای بزرگ? میباشد.
11 درصد جمعیت جهان را چپ دستان تشكیل میدهند.
رشد دندانهای سگ آبی هیچگاه متوقف نمیگردد.
قلب والها تنها 9 بار در دقیقه میتپد.
چیتا قادر است در حداكثر سرعت خود گامهایی به طول 8 متر بر دارد.
یك خرس بالغ قادر است با سرعت یك اسب بدود.
اسبها قادرند در حالت ایستاده بخوابند.
كانگروها قادرند 3 متر به سمت بالا و 8 متر به سمت جلو بپرند.
گونه ای از خرگوش قادر است 12 ساعت پس از تولد جفت گیری كند.
یك كوه آتشفشان قادر است ذرات ریز و گردوغبار را تا ارتفاع 50 كیلومتری به فضای اطراف پرتاب كند.
داركوب ها قادرند 20 بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند.
سالانه 500 فیلم در امریكا و 800 فیلم در هند ساخته میگردد.
آدولف هیتلر گیاهخوار بوده است.
تمامی پستانداران به استثنای انسان و میمون كور رنگ میباشند.
عمر تمساح بیش از 100 سال میباشد.
تمام قوهای كشور انگلیس جزو دارایی های ملكه انگلیس میباشند.
مزه سیب، پیاز و سیب زمینی یكسان میباشد. و تنها بواسطه بوی آنهاست كه طعم های متفاوتی می یابند.
80 درصد امواج مایكرو ویو تلفنهای همراه بوسیله سر جذب میگردد.
قد فضانوردان هنگامی كه در فضا هستند 5 تا 7 سانتی متر بلندتر میگردد.
بلژیك تنها كشوری است كه فیلمهای غیر اخلاقی را سانسور نمیكند.
جلیغه ضد گلوله، برف پاك كن شیشه خودرو و پرینتر لیزری همگی اختراعات زنان میباشند.
درتمام انسانهای كره زمین 99.9 % شباهت ژنتیكی وجود دارد.
لئوناردو داوینچی مخترع قیچی میباشد.
سطح شهر مكزیكوسیتی سالانه 25 سانتی متر نشست میكند.
دو سوم آدم رباییهای جهان در كلمبیا به وقوع می پیوندد.
70% فقرای جهان را زنان تشكیل میدهند.
ون گوگ در طول حیات خود تنها یكی از نقاشیهای خود را بفروش رساند.
اختراع پیچ گوشتی پیش از پیچ صورت گرفت.

hosein heidari بازدید : 49 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
چرا آیة الكرسی می‌خوانیم؟

حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: بر مسلمان لازم است كه شب را به پایان نیاورد مگر آنكه آیة‌الكرسی را بخواند و اگر می‌دانستید كه آیة‌الكرسی چیست و در آن چیست، هرگز آن را رها نمی‌كردید.
آیة‌الكرسی نام یك آیه است كه با الله لا اله الا هو الحی القیوم آغاز و با هو العلی العظیم پایان می‌یابد و دو آیه بعد از آن جزء آیة‌الكرسی نمی‌باشد، هر چند در برخی از موارد به خواندن آن‌ها همراه آیة‌الكرسی تاكید شده است.
فضیلت و عظمت
رسول اكرم صلی الله علیه و آله به علی علیه‌السلام فرمودند: "قرآن كلامی برتر و بزرگ است و سوره بقره، سید قرآن و آیة‌الكرسی سید بقره است. ". سپس فرمودند: "آیة‌الكرسی از گنجینه‌ای در زیر عرش به من عطا شده است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده است. "
سفارش به خواندن آیة‌الكرسی در روایات
1- حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: بر مسلمان لازم است كه شب را به پایان نیاورد مگر آنكه آیة‌الكرسی را بخواند و اگر می‌دانستید كه آیة‌الكرسی چیست و در آن چیست، هرگز آن را رها نمی‌كردید. پیامبر به من فرمود: "آیة‌الكرسی " از گنجینه‌ای در زیر عرش به من عطا شده است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده است. سپس حضرت فرمود: "از وقتی این مطلب را از پیامبر صلی الله علیه واله شنیدم، در تمام شب‌ها آن را خواندم و هرگز آن را ترك نكردم. " سپس فرمودند: "هر شب در سه وقت آیة‌الكرسی را می‌خوانم.
2- همچنین حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: پیامبر صلی الله علیه واله مرا خواست و فرمود: آنگاه كه به بستر خواب رفتی بسیار استغفار كن و صلوات بفرست و زیاد قل هو الله احد (سوره توحید) را بخوان كه نور قرآن است و بر تو باد به قرائت آیة‌الكرسی كه در هر حرف آن هزار بركت و هزار رحمت است.
3- امام باقر علیه‌السلام فرمودند: هر كسی در پی وضو گرفتن، آیة‌الكرسی بخواند، خداوند ثواب چهل سال عبادت به وی عطا كند.
4- پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: آنگاه كه از منزل در پی حاجتی بیرون شدی آیة‌الكرسی تلاوت كن، زیرا موجب برآورده شدن حاجت می‌باشد.
5- امام حسن عسگری علیه‌السلام فرمودند: آنگاه كه در سفر احتمال خطر دادی، قبل از سفر سوره‌های حمد، معوذتین، آیة‌الكرسی و قدر را بخوان.
6- امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: هر وقت خواستی سفر كنی با میمنت است، به شرط اینكه قبل از آن صدقه بدهی و آیة‌الكرسی بخوانی.
7- امام موسی بن جعفر علیه‌السلام فرمودند: هر فردی كه می‌خواهد سفر كند به طرف در بایستد و سه آیة‌الكرسی به طرف راست، چپ و مقابل خود بخواند و این موجب حفظ و دفع بدی‌ها و پریشانی می‌شود.
8- پیامبر اكرم صلی الله علیه واله فرمودند: هر وقت شخص آیة‌الكرسی بخواند و بر اهل قبور اهداء كند، خداوند از هر حرف آن، ملكی می‌آفریند كه تا قیامت برای آن شخص تسبیح می‌كند.
9- پیامبر اكرم صلی الله علیه واله درباره آیة‌الكرسی فرمودند: "در خانه آیة‌الكرسی بخوانید كه شیطان به شما نزدیك نمی‌شود.
الله لا اله إ لاّ هوَ الحیُّ القیُّومُ لا تَا خذُ هُ سِنَهٌ وَ لا نَومٌ لَهُ ما فی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرضِ مَن ذَا الَّذی یَشفَعُ عِندَهُ إ لا بِإذنِهِ یَعلَمَ ما بَینَ أَیدِیهمِ وِ ماخَلفَهُم وَ لا یُحیطونَ بِشَی ءٍ مِن عِلمِهِ إلا بِما شاءَ وَسِعَ کُر سِیُّهُ السَّماواتِ و الأرض ولا یَؤدُهُ حِفظُهُما وَ هوَ العَلیُّ العَظیم(255) لا إکراهَ فِی الدَّین قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَیَّ فَمَن یَکفُر بِالطَّاغوتِ وَ یُؤمِن بِالله فَقَد استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لاَنفِصامَ لَها والله سَمِیعٌ عَلِیمٌ(256) الله وَلِیُّ الَّذین آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلی النُّور وَ الُّذینَ کَفَروا أولیاؤُ هُمُ الطَّاغوتُ یُخرِجُونَهُم مِنَ النُّور إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أصحابُ النَّارِ هُم فِیها خالِدُونَ(257)





hosein heidari بازدید : 61 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

زمان آشنایی قبل از ازدواج چقدر است ؟تصمیم به این عظمت باید قبل از وارد عمل شدن خیلی خوب بررسی شود. زیرا وقتی ازدواج کردید، تنها راه خروج از آن مرگ یا طلاق است.

زمان متوسط آشنایی به هر رابطه بستگی دارد. می‌تواند از چند ماه باشد تا چند سال اما برای همه یکسان نیست زیرا هر رابطه با دیگری فرق دارد.

نمی‌ توانید یک چارچوب زمانی یک ماهه برای خود در نظر بگیرید. درواقع، حتی یک سال هم برای گرفتن چنین تصمیم مهمی که بر بقیه عمرتان و همه جوانب زندگیتان اثر دارد، کم است.

این به آن بستگی دارد که شما و طرف‌مقابلتان هر دو به توافق برسید و مسئولیت‌هایی که هر دو باید با آن روبه‌رو شوید را مشخص کرده باشید.

ازدواج مترادف با همیشگی است. قرار است تا پایان عمر با یک نفر باشید.

متاسفانه، فرهنگ‌های مدرن معنا و مفهوم آن را تغییر داده‌اند زیرا هدف آن کم‌ارزش شده است. کسانی را می‌بینیم که ظرف چند ماه ازدواج می‌کنند و بعد از چند سال از هم جدا می‌شوند، درحالیکه قرار است ازدواج تا پایان عمر باشد.

وقتی از دیدگاه واقعبینانه به ازدواج نگاه کنیم، باید مهمترین رابطه یک فرد در طول زندگی‌اش باشد. زن و شوهر باید بهترین دوستان یکدیگر باشند. یعنی تا پایان عمر عمیق‌ترین و صمیمی‌ترین لحظات را با کسی که دوستش دارید بگذرانید.

ازدواج یعنی زندگیتان را به فردی دیگر بدهید. یعنی دو نفر یکی شوید.

تصمیم به این عظمت باید قبل از وارد عمل شدن خیلی خوب بررسی شود. زیرا وقتی ازدواج کردید، تنها راه خروج از آن مرگ یا طلاق است و هر دوی آنها تصمیمات بسیار سختی هستند که زخم‌های بدی بر جای می‌گذارند و این زخم‌ها به طرز وحشتناکی زندگی افراد را تغییر می‌دهند.

ازدواج یعنی بدون نگاه کردن به عقب، رابطه را به بالاترین حد ممکن برسانید. به همین دلیل است که مدت زمان مناسب برای آشنایی قبل از ازدواج باید به خوبی در نظر گرفته شود.

اما این زمان تنها فاکتوری نیست که باید مدنظر قرار گیرد.

عوامل دیگر عبارتند از:

اعتماد میان دو طرف چه میزان است؟

سلامت رابطه

بالغ بودن دو طرف

امکانات اقتصادی

تایید اعضای خانواده دو طرف

همانطور که می‌بینید، فقط مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج مهم نیست. باید ببینید چه زمان موقعیت و شرایط لازم برای رساندن رابطه به بالاترین حد ممکن فراهم می‌شود.

hosein heidari بازدید : 26 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

صورتی شدن ماشین ها LLQPFBN

سیاه شدن ماشین ها IOWDLAC

پرواز قایق ها AFSNMAMW

چاق شدن BTCDBCB

بدن سازی JYSDSOD

لاغر شدن KVGYZQK

؟ ASBHGRB

شورش در شهر BGLUAWML

هیچ وقت دستگیر نمیشوید AEZAKMI

همه با مایو میان تو خیابون CIKGCGX

همه جا پر از تبهکار میشود MROEMZH

همه نینجا میشن AFPHULTL

لباس سیاه BEKKNQV

خیابون پر از ماشین های قدیمی میشه BGKGTJH

خیابون پر از ماشین های سریع میشه GUSNHDE

ماشین ها پرواز میکنند RIPAZHA

؟ JHJOECW

جت جنگی JUMPJET

قایق KGGGDKP

ماشین ها با یک تصادف منفجر میشن JCNRUAD

همه ماشین ها نیترون داشته باشن COXEFGU

هنگام تصادف ماشین طرف مقابل پرواز میکنه BSXSGGC

نیمه شب XJVSNAJ

روشنایی ساعت 21:00 OFVIAC

هوای طوفانی MGHXYRM

هوای مه آلود CWJXUOC

hosein heidari بازدید : 41 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

روزی که دوستیتو با یه پسر شروع کنی،اون روز ،پایان همه سادگی هاست.پایان رویاهای شیرینت که عجیب مزه توت فرنگی میداد ...دوستی های خارج از عرف حقیقتا از درک ما ایرانیها خارجه.ما یک سری دختر و پسر بی عقلیم که از روی کنجکاوی و تجربه ای که مزخرفترین اتفاق زندگیه به سمت هم کشیده میشیم.

آرزوهای منم در کوچه پس کوچه این کنجکاوی و سادگی گم شد.من چیزی نمیخواستم جز محبت کردن و محبت دیدن.اما چیزی به جز دروغ و خیانت و جدایی ندیدم. حالا منم یه گرگم. گرگی که دیگه به هیچ مردی نمیتونه نگاه کنه.

............................................................

همش به این فکر میکنم در آینده یه بچه رو به فرزندی بگیرم یا اونم قراره بشه بلای جونم و از همه چیز زده ام کنه؟

............................................................

نمیدونم دندون کنده رو چطوری میخواستی بذاری سر جاش تا ریشه بگیره؟ کی میخوای عاقل شی؟

خدا جون کم زجرم بده.بسمه

.اینجوری که بوش میاد اینجا موندگاریم.اگه قرار باشه بخواهیم پول بانکها رو با بهره و پول دورورده بدیم ترجیح میدم همین جا بمونم.چه فرقی میکنه...دیگه از حساسیتهام داره کم مییشه..شایدم واسه اینکه بیشتر رفتم و اون ور رو هم دیدم و مقایسه که میکنم می بینم آش دهن سوزی هم نیست.

آدما هر کدومشون یک دردی دارن .بخدا که دارن..چیزی که اصلا نمی تونی تصورشو بکنی.اصلا به مغزت هم خطور نمیکنه طرف که داره اینقدر خوب حفظ ظاهر میکنه چی تو وجودشه.

.در خاطرم نمی گنجد که عاقل شده ام بعد از آن همه دیوانگی. نمی دانم شاید یادش را در خاطرم گم کرده ام یا که یادش مرده است که شوق دیدارش این چنین در سینه ام خفته است .

دیگر دلم شاد است و می رقصم همچو برگ پاییزی

شادم چون که از سکون برون گشته ام

ولی افسوس نمی دانم که این جنبندگی راه مرگ هست و خاموشی و تباهی

نمی دانم که این رقصندگی عاقبت به پای گورم میرسد. میروم زیر خاک های سیاه و میمانم تا ابد در خاموشی.

حال شاد باش ای بینوا خنده کن که وقت تنگ است تو را .

خندی کن که تا خاموشی راهی نیست .

برقص تا میتوانی سقوطت نزدیک است.

فردا که روز بر آید خواهی دید که حرکتی در کار نیست و تو در قعر گور خویش هستی و شاید گاه گاهی لطفی بر تو کنند و گامی بر تو گذارند و آن هنگام شاید صدای شکستنت باز موسیقی تکراری پاییز را سازد و تو به پایان رسی برای دوام راه پاییز برای رسیدن به یخ بندان. آری شاید صدای شکستنت باز به گوش رسد

 

 

.

hosein heidari بازدید : 64 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

.

 

در منوی start زیر منوها پس از 400 میلی ثانیه ظاهر میشود که برای کاربرن حرفه ای ممکن است چند ثانیه طول بکشد شما میتوانید این زیر منوها را به سرعت برق ظاهر کنید آن هم با رفتن به سراغ کلید زیر ( البته قبلا از این کار یادم رفت بهتون بگم که باید از منوی start گزینه run را انتخاب کرده و سپس کلمه regedit را در آن وارد و ok را بزنید و حالا شما در رچیستری ویندوز هستید ) کلید زیر را در رجیستری پیدا کنید :

HKEY_CURRENT_USERCONTROL PANELDESKTOP

 

در این جا فقره ی MENU SHOW DELAY را پیدا کنید مقدار این متغیر طول تاخیر منو را بر حسب میلی ثانیه از 0 تا 999 نشان میدهد که میتوانید با دادن مقدار 1 به آن سرعت آن را بسیار بسیار سریع کنید تا در نیم سوت زیر منوها ظاهر شوند

از کار انداختن ارتقای MEDIA PLAYER ( ترفندهای رجیستری )

 

پخش کننده ی ویندوز اکس پی یعنی همون مدیا پلیر خودمون هر 1 ماه یه بار میخواد خودشو ارتقا بده و شما میتوانید این ارتقا خودکار را از کار بندازید خوب ابتدا کلید زیر را در رجیستری پیدا کنید :

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMICROSOFTMEDIAPLAYERUPGRADE

اکنون مقدار متغیر ENABLE AUTO UPGRADE را به NO تغییر دهید ( البته ممکن در بعضی سیستمها به طور اتوماتیک NO باشه )

تغییر دادن گروه بندی نوار تکلیف (TASKBAR ) : ( ترفندهای رجیستری )

 

وقتی که برنامه ها یا اسناد متعددی را در آن واحد باز میکنید و نوار تکالیف با شکلک های متعدد شلوغ میشه خود ویندوز ایکس پی نوار تکلیف را با گروه بندی پنجره های مفتوح مشابه در یک شکلک واحو خلوت می سازد رجیستری به شما کمک میکند این ترتیب را تغییر دهید ابتدا به کلید زیر بروید :

HKEY_CURRENT_USERSOFTWAREMICROSOFTCURENT VERSIONEXPLORERADVANCED

سپس در سمت راست روی یک جای خالی راست کلیک کرده و سپس از منوی NEW گزینه DWORD را انتخاب کنید و اسم آن را TASKBARGROUPSIZE بگذارید

اگر مقدار 1 به آن بدهید ویندوز پنجره ها را بر حسب اندازه شان گروه بندی میکند یعنی بزرگترها اول قرار میگیرند و ... اگر مقدار 2 بهش بدین هر وقت 2 تا پنجره یا یا بیشتر ار یک نوع برنامه باز شمود آنها را گروه بندی میکند و ااگر 3 بدهید هر وقت 3 تا یا بیشتر از یک برنامه باز شود آن ها را گروه بندی میکند

برنامه ها را از منوی START بردارید : ( ترفندهای رجیستری )

 

 

منوی START در ویندوز اکس پی این امکان را به شما میدهد که به 4 یا 5 برنامه اخیر اجرا شده دسترسی سریع داشته باشید اما اگر بخواهید این برنامه ها منوی START را شلوغ نکنند یا شاید نخواهید کاربر بعدی بداند شما از کدام برنامه ها استفاده کردید چه باید کرد ؟

خوب این کار مشکلی نیست شما میتوانید به ویندوز بگویید بعضی برنامه ها را که شما میخواهید در منوی START نشان ندهد . ابتدا به کلید زیر بروید :

HKEY_CLASSES_ROOTAPPLICATION

اکنون یک کلید جدید بسازید و نام برنامه ای که میخواهید در منوی START ظاهر روی آن بگذارید به آن کلید یک مقدار حروفی به نام NoStartPage بدهید به این ترتیب برنامه ای که شما اسم آن را آورده اید دیگر در فهرست برنامه های اخیر اجرا شده ظاهر نخواهد گردید

بادکنک ها را بترکانید : ( ترفندهای رجیستری )

 

می داینم که ویندوز اکس پی خیلی هوای کاربر خود را دارد اما آن همه بادکنک های توضیحی و تذکراتی که از نوار تکلیف بلند میشود شور کار را در آورده است ! برای این که یک سوزن در نوار تکلیف بزارید کهخ دیگر بادکنک ها بالا نیایند و بترکند به کلید زیر بروید :

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindows/current VersionExplorerAdvanced

اکنون یه متغیر از نوع DWORD بسازید و نام آن را enablebaloontips بگذارید برای ترکاندن بادکنک ها مقدار آن را 0 قرار دهید

کنترل را در دست خود بگیرید ! : ( ترفندهای رجیستری )

 

 

ممکن است بخواهید یک کاربر خانگی یا اداری را از دسترسی به یک سری توابع خاص در منوی start محروم کنید به عنوان مثال برای حذف کردن تابع search از منوی start متغیری از نوع DWORD بسازید و نام آن را NoFind بذارید و مقدار آن را 1 قرار دهید به این ترتیب تابع Search از منوی start محو خواهد شد

یک مورد دیگر حذف کردن تابع Run میباشد برای این کار نیز متغیر دیگری از نوع DWORD بسازید و اسم آن را NORun بگذارید و مقدار آن را 1 قرار دهید .

و بالاخره برای این که جلوی انگولک کردن نوار تکالیف را توسط کاربران بگیرید متغیر دیکری تعریف کرده و اسم آن را NoSetTaskbar بذارید و مقدار 1 به آن بدهید این کار باعث خواهد شد تا نوار تکلیف و منوی start از پانل کنترل برداشته شوند

حذف کردن برنامه هایی که پاک نمیشوند ! ( ترفندهای رجیستری )

 

 

به دلایلی که برای ما معلوم نیست بسیاری از برنامه ها به طور کامل پاک (uninstall ) نمیشوند در نتیجه بسیاری از کاربران سعی می کنند با حذف پوشه یا شاخه آن برنامه مقدمات پاک شدن آن را انجام دهند اما نام چنین برنامه هایی برای همیشه در فهرست

AddRemove Program باقی خواهند ماند برای آنکه فهرست این برنامه ها را از بین ببریم باید از رجیستری استفاده کنیم :

ابتدا به کلید زیر بروید :

HKEY_LOCAL_MACHINEMicrosoftWindowsCurent Versionuninstall

و سپس کلید متناظر با این کلید را باز کنید و حالا برنامه هایی را که نمی توانستید پاک کنید را از این جا حذف کنید تا برای همیشه از بین بروند

نام کاربری خود را عوض کنید : ( ترفندهای رجیستری )

 

 

شما یک فرصت برای مشخص کردن نام خود و موسسه تان برای ویندوز ایکس پی دارید و آن هم موقعی است که در حال نصب ویندوز اکس پی هستید اما اگر لازم باشد بعد ها نام ها را عوض کنید چه باید کرد ؟ کار ساده ای ست را حل آن رفتن به کلید زیر میباشد :

HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftwindowsNTCurrent version

حالا متغیر های registered Owner و registered Organization را پیدا کرده و مقدار آنها را به نامهای مورد نظرتان تغییر دهید

تم و رنگ بندی صفحه ی خوش آمد گویی ویندوز را تغییر دهید : ( ترفندهای رجیستری )

 

 

به سراغ کلید زیر بروید :

HKEY_USER_DEFAULTSoftwareMicrosoftCurrent versionTheme manager

اکنون متغیر color Name را پیدا کرده و سپس روی آن کلیک راست کرده و Modify را انتخاب کنید و مقدار حوزه ی value data را به Metallic تغییر دهید شستی ok را فشار دهید و از رجیستری خارج شوید کامپیوتر را از نو بوت کنید تا تغییرات را مشاهده نمایید

بوت شدن سریع ویندوز : ( ترفندهای رجیستری )

 

 

یک ویژگی جدید در ویندوز ایکس پی این است تمام فایلهای بوت را در کنار یکدیگر قرار میدهد و باعث یک بوت سریع تر میشود .

به صورت مادرزاد این گزینه فعال است اما در بعضی از نسخه های ویندوز این طور نیست برای به کار انداختن آن به رجیستری رفته و به کلید زیر بروید :

HKEY_LOCAL_MACHINESoftware/MicrosoftDfrag

متغیر BootOptimizeFunction را پیدا کرده و روی آن کلیک راست کرده و سپس از منوی آن گزینه modify را برگزینید و سپس مقدار آن را به Y تغییر دهید تا فعال شود

hosein heidari بازدید : 32 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

ابوعبید جوزجانی که یکی از شاگردان مقرب و یاران همیشگی ابن سینا بوده است از قول استادش زندگینامه او را چنین روایت می کند:

« پدرم عبدالله پسر حسن پسر علی ابن سینا از اهالی بلخ بود. در زمامداری امیر نوح سامانی به سوی بخارا نقل مکان کرد و در دهکده ای از توابع بخارا سکنی گزید و به برزگری و کشاورزی پرداخت. در آن ایام با دختری ستاره نام در دهکده افشنه که جز همان دهستان بود، ازدواج کرد. من در سال 259 خورشیدی (980 میلادی) به دنیا آمدم. بعد از مدت زمانی پدرم به شهر بخارا آمد، مرا به مکتب برد و به دست استاد (که گویا ابوبکر برقی بوده است) سپرد. درس قرآن و ادبیات را شروع کردم و در ده سالگی قرآن را حفظ نموده و در ادبیات مقامی کسب کردم که همدرسانم را تحت الشعاع قرار داده بودم. با کمال جدیت نزد اسماعیل زاهد فقه روی آوردم و در این رشته رشته به حدی رسیدم که مفتی حنفیان بخارا شدم. در همان زمان حساب را پیش یکی از سبزی فروشها که در علم حساب توانا بود فرا گرفته و ریاضی را از استادی به نام محمد مساح کسب نمودم. دیری نگذشت که شخصی به نام عبدالله ناتلی به شهر ما آمد؛ او خود را فیلسوف معرفی کرد و پدرم وی را در خانه خود جا داد و از او خواهش کرد که مرا تعلیم دهد. کتاب ایساغوجی را پیش وی خواندم و هر مسئله ای را که استاد شرح می داد، من بهتر از او تفسیر می کردم. در مدت زمانی اندک توانستم در علم منطق، سرمایه زیادی کسب کنم. کتاب اقلیدس را نیز نزد ناتلی شروع کردم، پنج یا شش شکل آن را تشریح کرد، بقیه مشکل را خود حل کردم. این بار کتاب دیگری را مورد مطالعه قرار دادم و دیگر نیازی به ناتلی نمانده بود. ناتلی از ما جدا شد، بعد از علم منطق و هندسه و فلکیات، که از ناتلی و غیره فرا گرفته بودم؛ به فراگیری علوم طبیعی و ماوراء الطبیعه و علوم طب پرداختم. کتاب ماوراء الطبیعه تألیف ارسطو را پیدا کردم، دیدم بسیار مشکل است. چهل بار از اول تا به آخر خواندم و تمام مندرجاتش را حفظ کردم، اما چیزی از محتوای آن نفهمیدم. تا روزی در بازار صحافان بخارا به سمساری برخوردم، کتابی در دست داشت، گفت: ابوعلی این کتاب را بستان که بسیار ارزان است و صاحبش آن را از سر نیازی که به مال دارد میفروشد. کتاب را به سه درهم خریدم و به خانه آوردم. کتاب یکی از تألیفات فارابی و شرح ماوراءالطبیعه ارسطو بود. آن وقت بود که به کمک این کتاب ارزشمند، مشکلات علم ماوراءالطبیعه همگی بر من روشن شد. در زمینه علم طب بسیاری از کتاب های طبی را که در آن روزگار متداول بود، مطالعه کردم دیدم علم طب بسیار مشکل نیست.

بسیار زود در این باره نیز پیشرفتهایی حاصل شد، که از سایر اطبای وقت پیشی گرفتم و شروع به مداوای بیماران کردم. در طب علمی تجاری بر من کشف شد که بسیاری از نظریات مندرج در کتاب ها را وارونه دیدم. در آن ایام که با طب سر و کار داشتم شانزده سالم بود. این را نیز باید یادآوری کنم که پدرم عبدالله و برادرم، که از من بزرگتر بود، گرویده باطنی بودند. اکثر اوقات بر سر مباحث نفس و عقل، که از فرقه اسماعیلیه تلقین گرفته بودند، به بحث و جدل می پرداختـند. من گوش می دادم، اما مرام و جدل آنان را نمی پسندیدم و وقتی که مرا دعوت به گرویدن به فرقه خود نمودند ابا ورزیدم

ابوعبید جوزجانی به روایتش ادامه می دهد و می گوید:

« هنگامی که ابن سینا در سن هفده سالگی بود، اتفاقاً امیر نوح بن منصور سامانی، که زمامدار بخارا بود، بیمار شد. طبیبان بزرگ بخارایی با به بالین امیر دعوت کردند. این سینا جوان هم خود را در میان آنان جا زد و به عیادت امیر رفت». خود او در این باره می گوید: « طبیبان همگی از تشخیص بیماری درماندند. خدا را شکر که تشخیص من درست از آب درآمد و مداوای من اثر رضایت بخش بخشید و امیر به زودی شفا یافت

گویند بیماری امیر نوح سامانی چنان بود که جملگی عضلاتش چنان سخت و سفت شده بود که توان حرکت را به کلی از او سلب کرده و یارای هیچ حرکتی نداشت. طبیبانی که به بالینش رفتند از علاج درمانده و سپر انداختند. ابن سینای جوان بعد از معاینه دقیق دستور داد که حوض حیاط امیر را مملو از ماهی رعاده (لرز ماهی) کنند. امیر را لخت کرده و در قفس چوبین قرار داد و در وسط حوض جا داد. در اثر نیروی الکتریسیته ای که از ماهی رعاده تولید می شود و با جسم امیر تماس می گرفت، امیر به کلی از بیماری سفتی عضلات نجات یافت. ناگفته

نماند که در هر ماهی رعاده قدرت تولید الکتریسیته به سی ولت می رسد. از این رو پیداست که ابوعلی سینا یک هزار سال قبل از پیدایش روش معالجه با برق و حتا قبل از اختراع برق به تأثیر آن پی برده است امیر نوح در مقابل این معالجه شگف انگیز می خواست پاداش شایانی به ابن سینای جوان بدهد. در جواب امیر که گفت: « ابو علی هر چه بخواهی می دهم». ابن سینا گفت: « تنها پاداش من این باشد که اجازه بفرمایی در مطالعه کتاب های کتابخانه امیر آزاد باشم».

برای هر حکمی در معالجه و هر بیانی در تشریح جسم آدمی، دلایل له و علیه را با هم آورده است. شیخ الرئیس ابن سینا اولین دانشمند اسلامی است که کتابهای جامع و منظم در فلسفه نوشته است. کتاب شفای او در واقع حکم یک دائرةالمعارف فلسفی را دارد. علاوه بر شفا کتاب های نجات، اشارات و تنبیهات، قراضه طبیعیات، مبداء و معاد و داستان حی بن یقطان را همگی در فلسفه نوشته است.

ابن سینا در مدت اقامت در همدان به قصد ایجاد رصد خانه، دستگاهی که شباهت زیادی به ورنیه امروزی داشت، اختراع کرد و مفاهیم مهم فیزیکی از قبیل: حرکت، نیرو، فضای خالی، نور، و حرارت را به دقت بررسی کرده است. ابن سینا استاد تعلیم و تربیت، اولین دانشمند اسلامی است که در این باره اظهارات بسیار ارزنده ای داشته است. کتاب تدابیر المنازل و چهار فصل از فن سوم کتاب اول قانون و مقاله اول از فصل پنجم کتاب شفا را به تعلیم و بهداشت کودکان اختصاص داده است. ابن سینا راجع به ورزش و انواعش، درباره برگزیدن هنر و حرفه دست بشر را می گیرد و به سر منزل سعادت می رساند. ابن سینا هزار سال پیش مربیان اطفال را سفارش می دهد که از همان اوان کودکی علاقه و شوق بچه را بسنجند و در هر پیشه ای که استعداد و علاقه دارد او را در آن پیشه و هنر تشویق کنند. ابن سینا منطق دان، کتاب قانون در طب را سراسر بر اساس صغرا کبرای پی ریزی کرده، برابر کرده و نتیجه گیری منطقی را ابراز می دارد که جای شک و گمانی نماند.

ابن سینای روانشناس، در کتاب قانونش بحث هایی درباره روان شناسی و روان پزشکی دارد که واقعا مایه تعجب است. ابن سینا با وجود عمر کوتاه و با آن همه گرفتاری و دغدغه و اختفا و فرار و زندان، که گریبانگیرش بوده است، توانسته 476 کتاب و رساله در هر علمی از علوم متداول زمان خود را به جامعه تقدیم کند. که اکنون 246 کتاب و رساله او باقی و در کتابخانهای مختلف دنیا موجود است. ابن سینا، فیلسوف در فلسفه اش متأثر از افلاطونی نو بوده و کوشش کرده آن را با دین اسلام وفق دهد؛ که در این باره از ابن رشد بسیار پیشی گرفته و کمتر از ابن رشد از ارسطو تبعیت کرده است. با این همه چندی از کوته فکران او را کافر و زندیق خوانده اند. ابن سینای طبیب که قانون را نوشته، در حقیقت باید گفت که دایرةالمعارف طبی را به دنیا ارزانی داشته است. قانون در طب ابن سینا که شامل پنج کتاب است، تا قرن هفدهم در سراسر اروپا معتبرترین کتاب طبی بوده و در هر دانشگاهی آن را تدریس کرده اند، و حتی امروزه هم می توان از توجیهات و اشارات او بهره ها کسب کرد

شرح هایی که در دنیای اسلام بر کتاب قانون ابن سینا نوشته شده از علمای زیر است:

علی رضوان، متوفی 460 هجری قمری، امام فخر رازی، نجم الدین احمد نخجوانی، محمد بن محمود آملی متوفی بسال 733 ه.ق.، سعدالدین محمد فارسی، فخرالدین محمد خجندی، جمال الدین حلی، رفیع الدین گیلی، یعقوب بن اسحق سلوی، ابوالفرج یعقوب بن اسحق معروف به ابن القف، هبه الله یهودی مصری، حکیم محمد بن عبدالله آق سرایی، حکیم علی گیلانی، ......

حال که در دنیای اسلام راجع به ابن سینا نوشته ها را نوشتیم، بیایید که به خارج و به دنیای غرب سفری کنیم و ببنیم اروپائیان درباره ابن سینا چه عقایدی دارند و تا چه حد از او قدردانی کرده اند.

دکتر نجیب عقبقی از مصر کتابی را در سه جلد به نام المستشرقون تألیف کرده که در سال 1946 در دارالمعارف مصر چاپ و انتشار یافته است. در این کتاب هر چه آثار مستشرقین غربی است گرد آمده است؛ شصت و پنج صفحه کتاب مزبور اختصاص به ابوعلی سینا دارد.

کتابهای قانون و شفا، اثر ابن سینا بارها و بارها به زبانهای مختلف از جمله عربی، لاتین، فرانسوی و ایتالیایی ترجمه و در دانشگاه های مختلف جهان تدریس می شدند.

اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید .

با تزویر و ریا با غرور و تکبر با بدقولی و عهد شکنی با فتنه گری و دروغ نمی توان ادعای انسانیت داشت .

حرفهایی برای نگفتن ... یادم باشد جواب کین را با کمتر از مهر و جواب دورنگی را با کمتر از صداقت ندهم ؛ یادم باشد امید کسی را از او نگیرم شاید تنها چیزیست که دارد، یادم باشد قلب کسی را نشکنم شاید دیگر هیچوقت مجال جبرانش نباشد، یادم باشد تا شقایق هست ، تا صدای جیرجیرکها و جیک جیک گنجشکان و آواز پرندگان و صدای پای آب (‌یاد سهراب بخیر ) و امواج دریاها و صدای باد و قطرات شبنم و استواری کوه و وسعت دشت و سرسبزی چمنزار و طراوت جنگل باقیست تا لطافت باران و درخشندگی ستاره ها و نور ماه و گرمای خورشید و زیبایی و عطر گلها ونرمی شنهای ساحل و لطافت گلبرگ باقیست زندگی را زیبا بدانم .

بودیم و کسی پاس نمیداشت که هستیم ، باشد که نباشیم و بدانند که بودیم . خدانگهدا بن سینا (شیخ الرئیس ابو علی سینا) یا پور سینا (۹۸۰ - ۱۰۳۷) دانشمند, فیلسوف و پزشک ایرانی بود. وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که تعداد زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه‌است. جرج سارتون او را مشهورترین دانشمند سرزمین‌های اسلامی می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است. کتاب معروف او کتاب قانون است.

 

زندگی

ابن سینا بلخی یا پورسینا حسین پسر عبدالله زاده در سال ۳۷۰ هجری قمری و در گذشته در سال ۴۲۸ هجری قمری، دانشمند و پزشک و فیلسوف بود. نام او را به تفاریق ابن سینا، ابوعلی سینا، و پور سینا گفته‌اند. در برخی منابع نام کامل او با ذکر القاب چنین آمده: حجة‌الحق شرف‌الملک شیخ الرئیس ابو علی حسین بن عبدالله بن حسن ابن علی بن سینا البخاری. وی صاحب تألیفات بسیاری است و مهم‌ترین کتاب‌های او عبارت‌اند از شفا در فلسفه و منطق و قانون در پزشکی.

«بوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ‌ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد. اهمیت وی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار است زیرا تا عهد او هیچ‌یک از حکمای مسلمین نتوانسته بودند تمامی اجزای فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامه‌ای از همه علوم معقول داشت در کتب متعدد و با سبکی روشن مورد بحث و تحقیق قرار دهند و او نخستین و بزرگ‌ترین کسی است که از عهده این کار برآمد.»(اموزش و دانش در ایران، ص۱۲۵)

«وی شاگردان دانشمند و کارآمدی به مانند ابوعبید جوزجانی، ابوالحسن بهمنیار، ابو منصور طاهر اصفهانی و ابوعبدالله محمد بن احمد المعصومی را که هر یک از ناموران روزگار گشتند تربیت نمود.»(خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۴۹۳)

بخشی از زندگینامه او به گفته خودش به نقل از شاگردش ابو عبید جوزجانی بدین شرح است:

 

پدرم عبدالله از مردم بلخ بود در روزگار نوح پسر منصور سامانی به بخارا درآمد. بخارا در آن عهد از شهرهای بزرگ بود. پدرم کار دیوانی پیشه کرد و در روستای خرمیثن به کار گماشته شد. به نزدیکی آن روستا، روستای افشنه بود. در آنجا پدر من، مادرم را به همسری برگزید و وی را به عقد خویش درآورد. نام مادرم ستاره بود من در ماه صفر سال ۳۷۰ از مادر زاده شدم .نام مرا حسین گذاشتند چندی بعد پدرم به بخارا نقل مکان کرد در آنجا بود که مرا به آموزگاران سپرد تا قرآن و ادب بیاموزم. دهمین سال عمر خود را به پایان می‌بردم که در قرآن و ادب تبحر پیدا کردم آنچنان‌که آموزگارانم از دانسته‌های من شگفتی می‌نمودند.

در آن هنگام مردی به نام ابو عبدالله به بخارا آمد او از دانش‌های روزگار خود چیزهایی می‌دانست پدرم او را به خانه آورد تا شاید بتوانم از وی دانش بیشتری بیاموزم وقتی که ناتل به خانه ما آمد من نزد آموزگاری به نام اسماعیل زاهد فقه می‌آموختم و بهترین شاگرد او بودم و در بحث و جدل که شیوه دانشمندان آن زمان بود تخصصی داشتم.

ناتلی به من منطق و هندسه آموخت و چون مرا در دانش اندوزی بسیار توانا دید به پدرم سفارش کرد که مبادا مرا جز به کسب علم به کاری دیگر وادار سازد و به من نیز تاکید کرد جز دانش آموزی شغل دیگر برنگزینم. من اندیشه خود را بدانچه ناتلی می‌گفت می‌گماشتم و در ذهنم به بررسی آن می‌پرداختم و آن را روشن‌تر و بهتر از آنچه استادم بود فرامی‌گرفتم تا اینکه منطق را نزد او به پایان رسانیدم و در این فن بر استاد خود برتری یافتم.

چون ناتلی از بخارا رفت من به تحقیق و مطالعه در علم الهی و طبیعی پرداختم اندکی بعد رغبتی در فراگرفتن علم طب در من پدیدار گشت. آنچه را پزشکان قدیم نوشته بودند همه را به دقت خواندم چون علم طب از علوم مشکل به شمار نمی‌رفت در کوتاه‌ترین زمان در این رشته موفقیت‌های بزرگ بدست آوردم تا آنجا که دانشمندان بزرگ علم طب به من روی آوردند و در نزد من به تحصیل اشتغال ورزیدند. من بیماران را درمان می‌کردم و در همان حال از علوم دیگر نیز غافل نبودم. منطق و فلسفه را دوباره به مطالعه گرفتم و به فلسفه بیشتر پرداختم و یک سال و نیم در این کار وقت صرف کردم. در این مدت کمتر شبی سپری شد که به بیداری نگذرانده باشم و کمتر روزی گذشت که جز به مطالعه به کار دیگری دست زده باشم.

 

بعد از آن به الهیات رو آوردم و

به مطالعه کتاب ما بعد الطبیعه ارسطو اشتغال ورزیدم ولی چیزی از آن نمی‌فهمیدم و غرض مؤلف را از آن سخنان درنمی‌یافتم از این رو دوباره از سر خواندم و چهل بار تکرار کردم چنان‌که مطالب آن را حفظ کرده بودم اما به حقیقت آن پی نبرده‌بودم. چهره مقصود در حجاب ابهام بود و من از خویشتن ناامید می‌شدم و می‌گفتم مرا در این دانش راهی نیست... یک روز عصر از بازار کتابفروشان می‌گذشتم کتابفروش دوره گردی کتابی را در دست داشت و به دنبال خریدار می‌گشت به من الحاح کرد که آن را بخرم من آن را خریدم، اغراض مابعدالطبیعه نوشته ابو نصر فارابی، هنگامی که به در خانه رسیدم بی‌درنگ به خواندن آن پرداختم و به حقیقت مابعدالطبیعه که همه آن را از بر داشتم پی بردم و دشواری‌های آن بر من آسان گشت. از توفیق بزرگی که نصیبم شده بود بسیار شادمان شدم. فردای آن روز برای سپاس خداوند که در حل این مشکل مرا یاری فرمود. صدقه فراوان به درماندگان دادم. در این موقع سال ۳۸۷ بود و تازه ۱۷ سالگی را پشت سر نهاده بودم.

وقتی من وارد سال ۱۸ زندگی خود می‌شدم نوح پسر منصور سخت بیمار شد، اطباء از درمان وی درماندند و چون من در پزشکی آوازه و نام یافته بودم مرا به درگاه بردند و از نوح خواستند تا مرا به بالین خود فرا خواند. من نوح را درمان کردم و اجازه یافتم تا در کتابخانه او به مطالعه پردازم. کتابهای بسیاری در آنجا دیدم که اغلب مردم حتی نام آنها را نمی‌دانستند و من هم تا آن روز ندیده بودم. از مطالعه آنها بسیار سود جستم.

چندی پس از این ایام پدرم در گذشت و روزگار احوال مرا دگرگون ساخت من از بخارا به گرگانج خوارزم رفتم. چندی در آن دیار به عزت روزگار گذراندم نزد فرمانروای آنجا قربت پیدا کردم و به تالیف چند کتاب در آن شهر توفیق یافتم پیش از آن در بخارا نیز کتاب‌هایی نوشته بودم. در این هنگام اوضاع جهان دگرگون شده بود ناچار من از گرگانج بیرون آمدم مدتی همچون آواره‌ای در شهرها می‌گشتم تا به گرگان رسیدم و از آنجا به دهستان رفتم و دوباره به گرگان بازگشتم و مدتی در آن شهر ماندم و کتابهایی تصنیف کردم. ابو عبید جوزجانی در گرگان به نزدم آمد.

آرامگاه بوعلی سینا در همدان

 

ابو عبید جوزجانی گوید: این بود آنچه استادم از سرگذشت خود برایم حکایت کرد. چون من به خدمت او پیوستم تا پایان حیات با او بودم. بسیار چیزها از او فرا گرفتم و بسیاری از کتابهای او را تحریر کردم استادم پس از مدتی به ری رفت و به خدمت مجدالدوله از فرمانروایان دیلمی درآمد و وی را به بیماری سودا دچار شده بود درمان کرد و در آنجا به قزوین و از قزوین به همدان رفت و مدتی دراز در این شهر ماند و در همین شهر بود که استادم به وزارت شمس‌الدوله دیلمی فرمانروای همدان رسید. در همین اوقات استادم کتاب قانون را نوشت و تالیف کتاب عظیم شفا را به خواهش من آغاز کرد. چون شمس الدوله از جهان رفت و پسرش جانشین وی گردید استاد وزارت او را نپذیرفت و چندی بعد به او اتهام بستند که با فرمانروای اصفهان مکاتبه دارد و به همین دلیل به زندان گرفتار آمد ۴ ماه در زندان بسر برد و در زندان ۳ کتاب به رشته تحریر درآورد. پس از رهایی از زندان مدتی در همدان بود تا با جامه درویشان پنهانی از همدان بیرون رفت و به سوی اصفهان رهسپار گردید. من و برادرش و دو تن دیگر با وی همراه بودیم. پس از آنکه سختیهای بسیار کشیدیم به اصفهان در آمدیم. علاءالدوله فرمانروای اصفهان استادم را به گرمی پذیرفت و مقدم او را بسیار گرامی داشت و در سفر و حضر و به هنگام جنگ و صلح استاد را همراه و همنشین خود ساخت. استاد در این شهر کتاب شفاء را تکمیل کرد و به سال ۴۲۸ در سفری که به همراهی علاءالدوله به همدان می‌رفت، بیمار شد و در آن شهر در گذشت و هم در آن شهر به خاک سپرده شد

ابن سینای فیلسوف

ابن سینا بسیار تابع فلسفه ارسطو بود و از این نظر به استادش فارابی شباهت دارد. مبحث منطق و نفس در آثار او در واقع همان مبحث منطق و نفس ارسطو و شارحان او نظیر اسکندر افرودیسی و ثامیسطیوس است. اما ابن سینا هرچه به اواخر عمر نزدیک می شد، بیشتر از ارسطو فاصله می گرفت و به افلاطون و فلوطین و عرفان نزدیک می شد. داستان های تمثیلی او و نیز کتاب پرحجم منطق المشرقین که اواخر عمر تحریر کرده بود، شاهد این مدعاست. امروزه از این کتاب تنها مقدمه اش در دست است. اما حتی در همین مقدمه نیز ابن سینا به انکار آثار دوران ارسطویی خویش مانند شفا و نجات می پردازد

 

 

آثار ابن سینا

به دلیل آنکه در آن عصر، عربی زبان رایج آثار علمی بود، ابن سینا و سایر دانشمندان ایرانی که در آن روزگار می‌زیستند کتابهای خود را به زبان عربی نوشتند. بعدها بعضی از این آثار به زبانهای دیگر از جمله فارسی ترجمه شد.

فلسفه

* شفا

* نجات

* الاشارات والتنبیهات

ریاضیات

* زاویه

* اقلیدس

* الارتماطیقی

* علم هیئت

* المجسطی

* جامع البدایع

طبیعی

* ابطال احکام النجوم

* الاجرام العلویة واسباب البرق والرعد

* فضا

* النبات والحیوان

اشعار ابن سینا

ابن سینا در شعر نیز دستی داشته و اشعار زیادی به زبان عربی سروده‌است و حتی منظومه‌هایی مثل قصیده ارجوزه در مسایل علمی ساخته‌است. اشعاری نیز به زبان فارسی از او روایت کرده‌اند که برخی از آن‌ها به نام دیگران نیز آمده‌است و با توجه به اسلوب و معانی آن‌ها باید در انتساب این اشعار به ابن سینا تردید روا داشت. ما در اینجا، برای آشنایی مختصر با اشعار ابن سینا، گزیده‌ای از مستندترین آنها را می‌آوریم:

غذای روح بود باده رحیق الحق که رنگ او کند از دور رنگ گل را دق

به رنگ زنگ زداید ز جان اندوهگین همای گردد اگر جرعه‌ای بنوشد بق

به طعم، تلخ چوپند پدر و لیک مفید به پیش مبطل، باطل به نزد دانا، حق

می‌از جهالت جهال شد به شرع حرام چو مه که از سبب منکران دین شد شق

حلال گشته به فتوای عقل بر دانا حرام گشته به احکام شرع بر احمق

شراب را چه گنه زان که ابلهی نوشد زبان به هرزه گشاید، دهد ز دست ورق

حـلال بر عـقلا و حـرام بر جهـال که می‌محک بود وخیرو شر از او مشتق

غلام آن می‌صافم کزو رخ خوبان به یک دو جرعه برآرد هزار گونه عرق

چو بوعلی می‌ناب ار خوری حکیمانه به حق حق که وجودت شود به حق ملحق

روزکی چـــــند در جهان بودم بر سر خـــــاک باد پیمودم

ساعتی لطف و لحظه‌ای در قهر جان پاکــــیزه را بــــیالودم

با خرد را به طبع کردم هجو بی خرد را به طمع بـــستودم

آتـشی بر فروخــــــتم از دل وآب دیده ازو بــــــــپالودم

با هواهای حرص و شــیطانی ساعــــتی شادمـــان نیاسودم

آخر الامر چون بر آمد کار رفتـــم و تخم کشته بدرودم

کـس نداند که مــن کـــجا رفتم خود ندانم که من کجا بودم

می‌حاصل عمر جاودانی است بده سرمایهٔ لذت جوانی است، بده

سوزنده چو آتش است لیکن غم را سازنده چو آب زندگانی است، بده

دل گرچه در این بادیه بسیار شتافت یک موی ندانست ولی موی شکافت

اندر دل من هزارخورشید بتافت آخربه کمال ذره‌ای راه نیافت

مایـــیم به عفو تـو تــولاکرده وز طاعت معصیت تبرا کرده

آنجا که عنایت تو باشد، باشد ناکرده چو کرده، کرده چون ناکرده

هر هیأت و هر نقش که شد محو کنون در مخزن روزگار گردد محزون

چون باز همین وضع شود وضع فلک از پرده غیبش آورد حق بیرون

در پرده سنحق نیست که معلوم نشد کم ماند ز اسرار که مفهوم نشد

در معرفتت چو نیک فکری کردم معلومم شد که هیچ معلوم نشد

 

 

نظر برخی از بزرگان درباره ابن سینا

آیت الله خمینی در شرح حدیثی از امام محمد باقر، از ابوعلی سینا به عنوان رئیس فلاسفة اسلام یاد می‌کنند. و نیز در کتاب «چهل حدیث» خود در شرح حدیثی ار امام جعفر صادق که ایشان هم از امیر مومنان علی (ع) نقل کرده‌اند، از ابوعلی سینا به عنوان امام فن و فیلسوف بزرگ اسلام نام برده‌اند. نظر آیت الله شهید مرتضی مطهری دریاره ابن سینا: استاد مطهری در کتاب «ولادها و ولایت‌ها» از شیخ الرئیس ابو علی سینا به عنوان اعجوبه دهر نام می‌برد. و در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» می‌نویسد: «ابو علی حسین ابن عبدالله ابن سینا، اعجوبه دهر و نادره روزگار، شناختنش یک عمر و شناساندنش کتابی بسیار قطور می‌خواهد.» از عمر خیام نیشابوری پرسیدند: «درباره اعتراض ابوالبرکات به سخنان شیخ بوعلی چه می گویی؟» گفت: «ابوالبرکات قدرت فهم سخنان شیخ را ندارد. پس چه اعتراضی می‌تواند به شیخ بکند و به نتایج افکار او چه ایرادی می‌توند بگیرد.» پس از قرن پنجم هر کس می‌خواست فلسفه بخواند، مجبور بود کتاب‌های فارابی و ابن رشد و مخصوصا بوعلی سینا را بخواند.

 

hosein heidari بازدید : 45 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

 

بیا بنویسیم روی خاک،رو درخت، رو پر پرنده ،رو ابرا
بیا بنویسیم روی برگ،روی آّب،توی دفتر موج،رو دریا
بیا بنویسیم که خدا ته قلب آینه است
مثل شور فریاد یا نفس تو حصار سینه است
با همیشه موندن وقتی که هیچی موندنی نیست
اوج هر صدای عاشقه که شکستنی نیست

با صدام میام،همه جا تو رو مینویسم
روی آینه گریه هام، گونه های خیسم
ای که معنی اسم تو آسمون پاکه
ریشه صدا، نبض عشق، زیر پوست خاکه

بیا بنویسیم روی خاک،رو درخت،رو پر پرنده،رو ابرا
بیا بنویسیم روی برگ، روی آب، توی دفتر موج، رو دریا

توی خواب خاک ریشه ها موسم شکفتن
همصدای من میخونن وقت از تو گفتن
چشم بستمو تو بیا به سپیده وا کن
با ترانه نفسات باغچه رو صدا کن

با صدام میام، همه جا تو رو مینویسم
روی آینه گریه هام، گونه های خیسم
ای که معنی اسم تو آسمون پاکه
ریشه صدا، نبض عشق، زیر پوست خاکه

با ترانه نفسات، من ترانه میگم
اسمتو مثل یه غزل عاشقانه میگم
بیا که دیگه وقتشه، وقت برگشتنه
بوی پیرهنت که بیاد، لحظه دیدنه

hosein heidari بازدید : 48 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

زنی با سر و صورت کبود و زخمی سراغ دکتر روانشناس میره

دکتر می پرسه : چه اتفاقی افتاده؟
خانم در جواب میگه: دکتر، دیگه نمی دونم چکار کنم. هر وقت شوهرم عصبانی و ناراحت میاد خونه، منو زیر مشت و لگد له می کنه و عصبانیتش رو سر من خالی می کنه !!!
دکتر گفت: خب دوای دردت پیش منه : هر وقت شوهرت عصبانی و ناراحت اومد خونه، یه فنجون چای سبز بردار و شروع کن به قرقره کردن. و این کار رو ادامه بده.
دو هفته بعد،اون خانم با ظاهری سالم و سرزنده پیش دکتر برگشت !!!
خانم گفت: دکتر، پیشنهادتون فوق العاده بود. هر بار شوهرم عصبانی و ناراحت اومد خونه، من شروع کردم به قرقره کردن چای و شوهرم دیگه به من کاری نداشت!!!
دکتر گفت: میبینی؟! اگه جلوی زبونت رو بگیری خیلی چیزا خود به خود حل میشن

hosein heidari بازدید : 30 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

روزی از دانشمند ی ریاضیدان نظرش را در باره انسانیت پرسیدند ، در جواب گفت :

اگر زن یا مرد دارای اخلاق باشند : نمره یک میدهیم 1

اگر دارای زیبائی هم باشند پس یک صفر جلوی عدد یک میگذاریم : 10

اگر پول هم داشته باشند 2 تا صفرجلوی عددیک میگذاریم : 100

اگردارای اصل ونسب هم باشند 3 تا صفرجلوی عدد یک

میگذاریم : 1000

ولی اگر زمانی عدد 1 رفت ( اخلاق )؛ چیزی به جز صفر باقی نمیماند ، 000

و صفر هم به تنهائی هیچ است . و آن انسان هیچ ارزشی ندارد

hosein heidari بازدید : 54 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

در یک شرکت بزرگ ژاپنی که تولید وسایل آرایشی را برعهده داشت، یک مورد به یاد ماندنی اتفاق افتاد:

شکایتی از سوی یکی مشتریان به کمپانی رسید. او اظهار داشته بود که هنگام خرید یک بسته صابون متوجه شده بود که آن قوطی خالی است.

بلافاصله با تاکید و پیگیریهای مدیریت ارشد کارخانه این مشکل بررسی، و دستور صادر شد که خط بسته بندی اصلاح گردد و قسمت فنی و مهندسی نیز تدابیر لازمه را جهت پیشگیری از تکرار چنین مسئله ای اتخاذ نماید.

مهندسین نیز دست به کار شده و راه حل پیشنهادی خود را چنین ارائه دادند:

پایش (مانیتورینگ) خط بسته بندی با اشعه ایکس

بزودی سیستم مذکور خریداری شده و با تلاش شبانه روزی گروه مهندسین،‌ دستگاه تولید اشعه ایکس و مونیتورهایی با رزولوشن بالا نصب شده و خط مذبور تجهیز گردید.

سپس دو نفر اپراتور نیز جهت کنترل دائمی پشت آن دستگاهها به کار گمارده شدند تا از عبور احتمالی قوطیهای خالی جلوگیری نمایند.نکته جالب توجه در این بود که درست همزمان با این ماجرا، مشکلی مشابه نیز در یکی از کارگاههای کوچک تولیدی پیش آمده بود اما آنجا یک کارمند معمولی و غیر متخصص آنرا به شیوه ای بسیار ساده تر و کم خرج تر حل کرد:تعبیه یک دستگاه پنکه در مسیر خط بسته بندی تا قوطی خالی را باد ببرد.

جمله روز: هر احمقی می تواند چیزها را بزرگتر، پیچیده تر و خشن تر کند؛ برای حرکت در جهت عکس، به کمی نبوغ و مقدار زیادی جرات نیاز است. آلبرت انشتین




hosein heidari بازدید : 34 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

محک:

به کودکان سرطانی بدون صرف هیچ هزینه ای کمک کنید

با سلام به تمام دوستانی عزیزی که این مطلب را می‌خوانند و برای این کار خیر وقت صرف می‌کنند.

خیلی از کودکان وقتی که به دنیا میان حتی طعم یه لحظه سالم بودن رو نمی‌کشن و لحظه‌ای آرامش در کنار خانواده رو ندارن چقدر درد آور فرزند، خواهر، برادر یا نوه خانواده‌ای به بیماری مبتلا شوند که آرامش و حس خوشحالی رو از آن خانواده بگیرد و آن خانواده از پس هزینه‌های درمان این بیماری بر نیایند. همیشه برای انجام کار خیر احتیاج نیست ما از نظر مالی به این جور کودکان کمک کنیم و خیلی راه‌های دیگری وجود دارد که از نظر مالی خیلی مهم‌تر هستند و اون حمایت منو شما و همه افرادی هستند که از بیماری این جور کودکان خبر داریم.

حال شما را با موسسه خیریه‌ای آشنا می‌کنیم که بهترین مکان را برای کودکان سرطانی را به وجود آورده است:

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان "محک" به عنوان یک سازمان غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی در سال 1370 با شماره 6567 به ثبت رسید و از همان زمان فعالیت رسمی خود را جهت تسکین آلام کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان آغاز نمود.

از همان ابتدای تاسیس، به پشتوانه حضور خالصانه موسسین متخصص و پاک نیت، موسسه "محک" توانست ظرف کمتر از یک دهه با بهره گیری از اعتماد و حمایت‌های آحاد مردم و سخت کوشی اعضاء داوطلب و اعمال روش‌های علمی و تخصصی در مراقبت‌های ویژه از بیماران و خانواده‌های آنان در کنار پیشرفت‌های علم پزشکی آمار مرگ و میر را از 75 درصد در دهه 60، به 25درصد در دهه80 برساند.

موضوع فعالیت مؤسسه محک، انجام امور خیریه در زمینه‌های پزشکی، پژوهشی، پیشگیری، درمانی، خدماتی، بهداشتی، بیمارستانی، رفاهی و صرفا در جهت حمایت از کودکان مبتلا به سرطان می‌باشد.

محک تبلوری از ایفای نقش مشارکت مردمی در جامعه است که در بخش اول اساسی‌ترین شعار محک یعنی ”ما را یاری دهید و از ما یاری بخواهید” بر آن تصریح شده است.

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان "محک" توانسته است در طول 16 سال فعالیت خود بالغ بر 11000 کودک مبتلا به سرطان را تحت حمایت قرار داده و امکان ساخت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان "محک" را فراهم آورد.

خوب کسانی که از نظر مالی می‌توانند به این کودکان کمک کنند از لینک زیر وارد سایت بشن:

www.mahak-charity.Org

و حالا کسانی که نمی‌توانند از نظر مالی کمک کنند چه کاری می‌توانند انجام بدهند:

همون طور که می‌دانید ممکنه خیلی از افراد این صفحه را بخوانند و به کمک این موسسه بشتابند پس ما باید کاری کنیم که این صفحه را خیلی از افراد ببینند.

اولین راه این است که این صفحه را به دوستان خود میل کنید. ممکنه شما با چند نفر فقط ارتباط دارید. ممکنه حتی شما ایمیل یکی از دوستانتان را دارید به آن دوست خود فقط بتوانید میل بزنید بعضی‌ها هم ممکن است صدها ایمیل از دوستان خود داشته باشن به آنها میل بزنند. مهم فرستادن میل به دیگران است و تعداد آن مهم نیست. اگر همین کار ادامه پیدا کند زنجیره‌ای از ایمیل‌ها به وجود می‌آید که باعث می‌شود تمام ایرانیانی که در اینترنت هستند این صفحه رو بیینند.

راه دوم این است که این صفحه را در سایت یا وبلاگ خود قرار بدید تا افراد بیشتری این صفحه رو ببینند.

در آخر این صفحه نمایشگری از بازدید این صفحه گذاشته شده است که به شما می‌تواند کمک کند که چقدر این صفحه دیده شده است همه ما امیدوار هستیم بازدید عدد این نمایشگر از میلیون‌ها رد کند تا همه بدانند ایرانیان در کمک کردن به هموطنان خود حرف اول را می‌زنند.

از شما ممنون هستیم که با نیت فقط خالصانه این کار را انجام می‌دهید آرزوی سلامتی برای تمام ایرانیان عزیز

hosein heidari بازدید : 78 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

محمدرضا شاه در طول برگذار کردن جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران خطابه‌ای نیز در کنار آرامگاه ابدی کوروش بزرگ بنیانگذار حکومت هخامنشیان در پاسارگاد ایراد نمود . این خطابه که در تاریخ ۲۰ مهر ماه سال 2530شاهنشاهی از دهان شاهنشاه برای تمام جهان خوانده گشت به شرح زیر میباشد:

كورش !

شاه بزرگ،

شاه شاهان،

شاه هخامنشی،

شاه ایران زمین،

از جانب من، شاهنشاه ایران،

و از جانب ملت من،

بر تو درود باد.

hosein heidari بازدید : 49 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

: آیا تا به حال متوجه سرعت درک و فهم فرزندتان شدید؟ سرعت یادگیری او چطور است؟ مطالب را خوب یاد می گیرد؟ در انتقال مفاهیمی که آموخته- هر چند ساده و متناسب با سن خودش- توانایی دارد؟

مهارت های زبانی: انتظار می رود کودک شما قادر به برقراری ارتباط با معلمان و دانش آموزان دیگر باشد. قادر به درک قوانین کلاس و مدرسه، پذیرش راهنمایی ها و دستورات معلمان و باشد. میزانی از واژگان قابل استفاده را در خزانه لغاتش داشته باشد. در نتیجه متناسب با سن خود حرف می زند و از نظر شاخص های تکاملی مشکلی ندارد.

مهارت های هماهنگی- حرکتی: مدرسه محیطی است که کودک نیاز به هماهنگی در اجرای مهارت ها دارد؛ همچون استفاده از مداد و قیچی، توانایی قرار دادن و برداشتن لباس های خود مثل کلاه و بلوز و پوشیدن آن. (یکی دیگر از اشکال این مهارت ها و هماهنگی ها ، «غلبه طرفین» است که فقط در مورد برتری دست نیست بلکه بدانیم به طور کلی غلبه طرفین در فرزندمان با سمت راست بدن است یا چپ بدن. انتظار می رود این مهارت و هماهنگی تا ورود به ابتدایی شکل گرفته باشد«م»).

تندرستی جسمی: بچه هایی که بیماری های مزمن دارند، کودکان کم توان و با نیازهای ویژه با برخی از جنبه های مدرسه مشکل دارند. این به این معنی نیست که آنها آمادگی برای مدرسه رفتن ندارند، اما آنها نیازهای جسمی و یادگیری دارند که باید به آن توجه شود. لذا از شرایط لازم و امکاناتی که مدرسه می تواند برای فرزند شما فراهم کند ، مطلع شوید.

مهارت های ترسیمی : در سن ورود به مدرسه ، از عهده ترسیم حیوانات، درختان، ترسیم بهتر ساختمان و خانه، ماشین و هواپیما بر می آید( ممکن است اشکال را به زیبایی ترسیم نکند اما به هر حال از عهده بر می آید.)

مرکز بهداشت اجتماعی کودکان در بیمارستان سلطنتی کودکان در ملبورن، پیشنهاد می کند که انجام فعالیت های زیر توسط والدین می تواند به آمادگی هر چه بهتر کودکان کمک کند:

به همراه فرزندتان کتاب های قصه ای را به عنوان یک فعالیت لذت بخش روزانه بخوانید.

· نکته هایی یا معماهایی را بسازید و در مورد آن از فرزندتان سوال کنید.

· به پاسخ های بچه ها به دقت گوش فرا دهید و از آنها با "چرا "سوال کنید.

· کنجکاوی ذاتی کودک را تشویق کنید و برای این منظور کارهایی متفاوتی را با آنها انجام دهید.

· تشویق کنید که بچه ها به روش های متفاوتی بازی های خودشان را و سایر کارهای شخصی شان را انجام دهند.

· تشویق کنید که بچه ها خودشان یاد بگیرند، مستقلانه لباس هایشان را در بیاورند یا بپوشند.

hosein heidari بازدید : 60 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 

 

 

 

آغاز سال تحصیلی درست همین نزدیکی است و در این آستانه سال تحصیلی ما با کودکانی مواجه هستیم که از نظر رشدی متفاوت هستند، با این حساب چطور می توان فهمید که آیا فرزند شما آمادگی لازم را برای ورود به مدرسه دارد؟

اغلب ما تصور می کنیم که فرزندمان یک نصف روز را بتواند با محیط پیش دبستان راحت سازگار شود ، اما گاه متوجه می شویم برایش خیلی سخت است که بتواند با بقیه همسالانش باشد، اسباب بازی های خود را با دیگران شریک شود و دوستانی پیدا کند، با آنها کتک کاری نکند. به ویژه برای آن دسته از اولیایی نگرانی وجود دارد که فرزندشان مهد نرفته و برای نخستین بار است که با محیط های آموزشی آشنا می شود.فرزند شما می تواند بهتر از این شود اگر شما تامل کنید و به او فرصت دهید او نیاز به زمان بیشتری دارد برای یادگیری مهارت های اجتماعی.

حال از کجا بدانیم که فرزند ما از ویژگی های لازم برای پذیرش محیط پیش دبستان برخوردار است؟

در این بحث به برخی از عمده ترین ویژگی های تعیین کننده که نشان دهنده آمادگی فرزند شما برای مدرسه رفتن است، می پردازیم :

آیا فرزند شما علاقه ای به یادگیری نشان می دهد؟

ما انتظار دارییم کودک در فضای مهد یا پیش دبستان در فعالیت های قصه گویی و سرگرمی ها شرکت کند و خود را کنار نکشد ، (اگر چه تاکید می کنم که وظیفه مربی هم هست که او را به مشارکت دعوت کند«م»).

اگر فرزند شما از مشارکت لذت می برد، می تواند معنی اش این باشد که او آماده ست برای این که زمان بیشتری را برای لذت و تفریح با بچه ها سرگرم بماند.

اگر کودک شما علاقه کافی را برای یادگیری موضوعات جدید نشان می دهد، اگر او می تواند با دقت به یک داستان کوتاه توجه کند،کاری را به اتمام برساند و ناتمام رها نکند و می تواند توجه خودش را روی یک فعالیت ویژه حتی برای زمان کوتاه نگه دارد و اگر او به معنی نشانه ها و نمادها توجه می کند به این معنی است که او آمادگی کافی را دارد. (در غیر این صورت به ملاک های بیش فعالی و کم توجهی در همین وبلاگ یا منابع دیگر مراجعه کنید

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتون درمورد وبلاگ چیه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 208
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 106
  • بازدید سال : 549
  • بازدید کلی : 14,859
  • کدهای اختصاصی