loading...
pOfaK
hosein heidari بازدید : 64 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 


خداوند، موقعیت وحشتناك جهنم را بسیار هولناك ترسیم می كند، به گونه ای كه هفت بند انسان از شنیدن آن به لرزه می افتد و قلبها وحشت زده می شوند تا گمراهان و تجاوزگران از خواب غفلت بیدار شده و دست از گناه و معصیت بكشند و بدانند كه آفروزینه ی شعله جهنم انسانها و سنگها هستند.
(
یا ایّها الذین آمنوا قوا اَنفُسَكم و اَهلیكم ناراً وقودُها الناسُ والحِجارَةُ علیها ملائِكةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعصونَ اللهَ ما أمَرهُم و یفعلون ما یؤمَرون)_ (تحریم:6)
"
ای مؤمنان! خود و خانواده ی خویش را از آتش دوزخی بر كنار دارید كه افروزینه ی آن انسانها و سنگها است. فرشتگانی بر آن گمارده شده اند كه خشن و سختگیر و زور مند و توانا هستند. از خدا در آنچه بدیشان دستور داده است نا فرمانی نمی كنند و همان چیزی را انجام می دهند كه بدان مأمور شده اند".
دوزخ، اتشهای سیری ناپذیر دارد و هر چه در آن انداخته شود، فرو می بلعد و تا هنگامی كه در آن جای خالی وجود دارد، دایماً تقاضای افزون دارد.
(
یوم نقولُ لِجَهنَّمَ هَل امتلأتِ و تَقولُ هَلْ مِن مزید)_ (ق:30)
"
روزی به دوزخ خواهیم گفت آیا پر شده ای؟! و دوزخ می گوید: مگر افزون بر این هم هست".
مجاهد گفت: در اینجا سخنی و گفتگویی رخ نمی دهد، بلكه تمثیلی است برای بیان حال جهنم كه آنقدر پر می شود تا جایی خالی باقی نماند.
خوراكشان "زقوم" است و آن درختچه ای است بدبو و تلخ مزه از بدترین نوع درختان، خداوند در سوره ی صافات می فرماید:
"
آیا آن كه با آن بهشتیا را پذیرایی می كنند، بهتر است، یا درخت زقوم. ما آن را مایه ی رنج و محنت ستمگران كرده ایم. زقوم درختی است كه در ته دوزخ می روید. شكوفه و میوه ی آن انگار كله های شیاطین است. دوزخیان از آن می خورند و شكمها را پر و آكنده می سازند. سپس آب داغ كثیف و آلوده را بر آن می نوشند".
لباس دوزخیان از آتش است. خداوند در سوره ی حج می فرماید:
"
اینان كه دو دسته ی مقابل هم می باشند در باره ی (ذات و صفات) خدا به جدال پرداخته و به كشمكش نشسته اند. كسانی كه كافرند جامه هایی برای آنان از آتش بریده (و دوخته) شده است. از بالای سرهایشان (بر آنان) آب بسیار گرم و سوزان ریخته می شود. (این آب جوشان آن چنان در بدنشان نفوذ می كند كه) آنچه در درونشان است بدان گداخته و ذوب می گردد و هم پوستهایشان و تازیانه هایی از آهن برای (زدن و سركوبی) ایشان (آماده شده) است. هر زمان كه دوزخیان بخواهند خویشتن را از غم و اندوه عظیم آتش برهانند، بدان برگردانده شوند (و آمرانه بدیشان گفته می شودك) بچشید عذاب سوزان را.
ابو هریره (رض) حدیثی از پیامبر(ص) روایت می كند كه پیامبر (ص) فرمود: ان الجحیم لیصبُّ علی رؤسهم فیفذُ الحمیم حتی یخلصَ الی جوفهِ فیسلت ما فی جوفه حتی یُمرقَ من قدَمیه وهو الصّهر ثم یعاد كما كان.
گدازه های سوزنده ی جهنم بر سر جهنمیان ریخته می شود. این آب سوزان از پوست عبور كرده و به درون می رسد و تمام محتویات آن را بیرون می كشد تا اینكه به پاهایش برسد. این گداختن و ذوب كردن است. بعد به حالت اولیه برگردانده می شود.
آتش دوزخ از هر طرف جهنمیان را در بر گرفته و به محاصره ی خود در می آورد و دارای طبقات ولایه های متراكم است. خداوند در سوره ی اعراف می فرماید:
"
بیگمان كسانی كه آیات ما را تكذیب می كنند و خویشتن را بالاتر از آن می دانند كه بدانها گردن نهند، در های آسمان بر روی آنان باز نمی گردد و به بهشت وارد نمی شوند مگر اینكه شتر از سوراخ سوزن خیاطی بگذرد اینچنین ما گناهكاران را جزا و سزا می دهیم".
در سوره ی زمر می فرماید:
(
لهم من فوقهم ظُلَلٌ من النار و مِن تحتهم ظللٌ ذلك یخوِّف اللهُ بهِ عبادَهُ یا عبادِ فاتّقون)_(زمر:16)
"
بالای سرشان سایبانهایی از آتش و در زیر پاهایشان سایبانهایی از آتش دارند. این چیزی است كه خداوند بندگان خود را از آن می ترساند. پس ای بندگانم خویشتن را از (عذاب) من بپرهیزید".
جهنمیان نه می میرند و نه استراحت دارند ونه از زندگی آسوده برخوردار هستند.
(
و یَتَجنَّبُها الأشقی الذی یصلی النارَ الكبری ثم لایموتُ فیها ولا یحیی) _(اعلی:11-13)
"
و بد بخت ترین فرد از آن دوری خواهد گزید. آن كسی كه داخل عظیم ترین و (هولناكترین) آتش خواهد شد و بدان خواهد سوخت سپس در آن آتش نه می میرد ونه زنده می شود".
جهنمیان محروم از رحمت خدا و بی بهره از لقای پروردگارند.
(
كلا اِنّهم عن رَبّهم یومئذٍ لَمحجُوبون)
"
هرگز! هرگز! قطعاً آنان در آن روز از (رحمت) پروردگارشان محروم و مطرودند".
و این شدید ترین نوع شكنجه و عذاب می باشد. و در این باره پروردگار می فرماید:
(
ان الذین كفروا بآیاتِنا سوف نصلیهم ناراً كلّما نضجت جُلودُهُم بَدَّلناهم جلوداً غیرها لیذوقوا العذابَ اِنّ الله كان عزیزاً حكیماً)_ (نساء:56)
"
بیگمان كسانی كه آیات و دلایل ما را انكار كرده و انبیاء ما را تكذیب نموده اند بالاخره ایشان را به آتش شگفتی وارد می گردانیم و بدان می سوزانیم هر زمان كه پوستهای (بدن) آنان براین و سوخته شود پوستهای دیگری بجای آنها قرار می دهیم تا مزه ی عذاب را بچشند. خداوند، توانا و حكیم است".
در این آیه آمده كه: هرگاه پوست بدنشان سوزانده شود، خداوند پوستهای دیگری بجای آنها می رویاند و علتش این است كه رگهای عصبی كه احساس درد و سوزش می كنند، در زیر پوست قرار دارند و سایر عضلات و رگها و اعضای داخلی بدن چندان احساس درد نمی كنند به همین خاطرو پزشك به خوبی می داند كه سوختگی پوست و سطح بدن، درد و سوزش بسیاری دارد. اما سوختگیهای عمقی كه به رگها و درون بدن سرایت كرده، با وصف اینكه بسیار خطرناك و كشنده است، اما چندان دردناك و زجر آور نمی باشد.
خداوند پاك خطاب به ما بندگان می فرماید: هرگاه آتش جهنم پوستی را كه دارای سیستمهای عصبی است، بسوزاند، خداوند دوباره و پی در پی آن را باز می گرداند تا درد و عذاب و شكنجه ی بیشتری را بچشد و در اینجا حكمت خداوندی آشكار می شود، پس از آنكه انسان آن را بشناسد و "كان الله عزیزاً حكیما" خداوند قدرتمند و حكیم و داناست.
شدت هول و هراس و مصیبت به حدی است كه گناهكار آرزو می كند، خویشتن را به دوستان و آشنایان و... باز رهاند؛ ولی نه فدا كردن سود می بخشد و نه تمنا ها و آرزوها اثر بخش خواهد بود.
(
یَوَدُّ المجرمُ لو یَفْتَدی مِنْ عَذاب یومئذٍ ببنیه و صاحبته و اَخیهِ و فصیلتِهِ التی تُوؤیه و من فی الارض جمیعاً ثمَّ یُنجیه كلا)_ (معارج: 11-15)
"
شخص گناهكار آرزو می كند كاش می شد برای رهایی خود از عذاب آن روز، پسران خود را فدا سازد همچنین همسر و براردش را و حتی تمام كسانی راكه در روی زمین هستند (همگی را فدا كنند) تا اینكه مایه ی نجاتش شود".

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتون درمورد وبلاگ چیه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 208
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 121
  • بازدید سال : 564
  • بازدید کلی : 14,874
  • کدهای اختصاصی